RSS

Upraktisk matintoleranse/allergi

27 Jul

Før jeg begynner å klage over restauranter, tenkte jeg at jeg burde nevne en liten ting; Jeg har et evig problem hver gang jeg skal spise ute, og det er at magen min er rimelig intolerant mot alle versjoner av hvitløk. Dette er relativt upraktisk, siden det har vist seg at mange steder har mesteparten av sitt kjøtt/fisk/kylling/etc ferdig marinert, kun bruker ferdige sauser/dressinger som selvsagt inneholder den problematiske ingrediensen og ellers på generelt grunnlag er lite fleksible.

Jeg syns virkelig synd på de med mer hardcore matintoleranse enn min – Jeg får bare mageproblemer ut kvelden, mens andre kan bli skikkelig syke pga slurv. Jeg har etter hvert lært å være skikkelig pirkete, og stille de rette spørsmålene. Er den marinert i noe med X? Du sier den er uten X, men retten inneholder aioli – er denne uten x også? Pesto? Dressingen? Sausen? Smøret?

Drømmen er en kokk som på eget initiativ klarer å improvisere ting som at dressing kan byttes ut med f.eks creme fraiche eller liknende, og klarer å la være å helle aioli/pesto på alt.. Jeg leste på en vegg på puben Krambua at «Hvitløk er de intellektuelles ketchup», og de siste årene ser det ut til at fler og fler prøver å leke intellektuelle på det viset *sukk*

Etter at jeg ble voksen har jeg blitt flink til noe jeg ville dødd av skam for å gjøre når jeg var yngre: Å klage hvis noe ikke er som forventet, og sende maten ut igjen for nye forsøk. Hvis flere gjorde det ville de kanskje bli litt mer nøye etter hvert på de ulike spisestedene, både servitører og kokker?

 
 

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

 
