RSS

Nød-kostymefiks

01 Sep

Wææææææh! Hovedkostymet mitt til laiven En håndfull tid har krympet i skapet. =:-o

Direkte ufint av skapet vil jeg påstå.. Men kjoleløs kan man dog ikke stille. Heldigvis er det en relativt lett fiks i sikte:

For en del år siden håndsydde jeg en kjole i lekreste orange, egyptisk råsilke, som jeg var uheldig og fikk et par tydelige flekker på. I forsøket på å bli kvitt flekkene ble kjolen mishandlet på det groveste, det vil i denne sammenheng si maskinvasket på til dels høye temperaturer for å bli kvitt flekkene. Men neida..  Flekkene besto, men kjolen ble 10-15 cm kortere i armene og lengden. Merkelig nok krympet den lite i bredden. Den hadde i tillegg snøring i ryggen, så det kan vel også ha litt innvirkning på at den nå faktisk passer fremdeles.


For et års tid siden eller så fikk jeg hjelp av snille Britta til å farge kjolen med noe mystisk førkrigs-farvemiddel i en blå-lilla-brunlig farge (mens vi samtidig testet ut en yummy sjokoladekake-oppskrift).  Kjolen ble dermed igjen ensfarvet, men fortsatt for kort i armer og ben. Derfor har den fått ligge siden da.

Nå har jeg imidlertid gravd frem noe mørkegrått ullstoff som jeg har fått klippet til og begynt å sy på skjørt og ermer- og det blir lekkert. 😀 I tillegg er farven på mesteparten av kjolen egnet til å vise at rollen er rik, uten å bli for glorete. ❤

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 01/09/2008 i Laiv

 

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

 
