RSS

«Breaking dawn» av Stephenie Meyer

14 Jan

breakingdwn2Og så var jeg ferdig med nr 4 i «The Twilight Saga». Jeg skal prøve å ikke putte inn for mange spoilers, men littegrann blir det vel hvis jeg skal få sagt noe om boka i det hele tatt..

Denne boka var hakket bedre enn forrige i serien, og nyintroduserte Nessie virker jo riktig så skjønn. Fra og med hennes introduksjon er nok en del av de yngre leserne litt mindre interessert, men vi som for lengst er over tenåra nok kan syns forholdet mellom Bella og Edward blir dypere når hun kommer inn i historien. At Jacob og Nessie finner hverandre hadde vært litt for sært for meg hvis ikke Quills historie fra forrige bok hadde vært utbrodert såpass detaljert at leseren skjønner at et slikt forhold kan være veldig sterkt, og samtidig helt aseksuelt, i maaange år.

Meyer har forøvrig klart å skrive en del sex-scener mellom Edward og Bella uten egentlig å nevne fler detaljer enn at møbler blir ødelagt og blåmerker påført, og eller generelt si at det er stor lidenskap mellom dem. Morsom kontrast til f.eks forfatteren Laurell K Hamilton som går i evige, fysisk detaljerte beskrivelser for hvert eneste tilløp til seksuell spenning.

Organisasjonen Volturi er igjen på utkikk etter grunner til å ødelegge vampyr-familien vi følger, og denne gangen har de funnet en tilsynelatende god grunn for å komme etter dem.. Og det gjør de selvsagt. Alice er som alltid kjekk å ha når hun kan si fra om slikt på forhånd. At møtet mellom de to sidene går som det gjør er i grunnen litt overraskende. Jeg hadde ventet meg mer.

Jeg er ikke helt fornøyd med slutten av boka, men ellers er jeg som vanlig rimelig fornøyd, sett fra mine forventninger til sjangeren. Lettlest underholdning som jeg goflet i meg så hurtig jeg rakk. 🙂

Bok nr. 5, eller snarere bok nr. 1b, «The Midnight Sun» kommer visst ikke på en stund enda, etter at et halvferdig manuskript ble spredt på nettet. Jeg må innrømme at jeg ikke syns det hørtes så innmari spennende ut å få samme historien i bok nr. 1 presentert på nytt fra Edwards synsvinkel.. men det kan jo hende det funker..?

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 14/01/2009 i Bøker

 

Stikkord: , , , ,

Legg igjen en kommentar

 
