RSS

«Nation» av Terry Pratchett

12 feb

nationDa jeg reserverte boka på biblioteket gikk jeg i grunnen ut fra at det var en ny Discworld-bok som ventet på meg, men der tok jeg feil.  Men en god bok var det likevel.

Vi følger gutten Mau som opplever at alle på øya hans har blitt tatt av en tsunami mens han var ute på en annen øy for å foreta et overgangsrituale for å bli mann.  Etter hvert strander flere på øya hans, inkludert en ung engelsk pike som kaller seg Daphne.  Mau hører ekkoet av forfedrene, i form av bestefedrene, i hodet sitt, og etter hvert ender Daphne opp med å høre bestemødrene fra stedet i sitt hode. Ikke uventet har de litt ulike syn på ting.. De to unge lærer mange ulike ting av hverandre og de andre som kommer til øya. Daphnes oppdragelse har så langt generelt gått ut på å lære henne unyttige ting, mens Mau sin har gått i motsatt retning.

Boka var noe helt annet enn jeg ventet, men Pratchett skriver godt – som han nå oftest gjør. Humoren er ikke sprø og gjennomgående som i Discworld-bøkene, men glimter likevel til iblant.

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 12/02/2009 i Bøker

 

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

 
