RSS

«Grimspace» av Ann Aguirre

14 Mar

grimspace
Nå var det veldig, veldig lenge siden jeg har lest noe science fiction. Det siste jeg har fått med meg fra den sjangeren er vel Douglas Adams’ vidunderlige HHGTTG og Orson Scott Card sine bøker om gutten Ender, og det begynner å bli en god del år siden jeg leste dem..

Uansett: Denne var god. Boka var en av en liten bunke på seks som jeg hadde lånt av ei venninne, og den eneste blant dem som ikke var fantasy. Jeg begynte derfor å lese uten å være forberedt på at det faktisk var science fiction. Men ingen grunn til å angre på det – jeg likte både karakterene og plottet.

Vi følger kvinnen Jax som har et spesielt gen som gjør henne i stand til å kunne hjelpe en pilot av et romskip til å «hoppe» med det fra et sted til et annet. Under et slikt oppdrag krasjer skipet hun er med på å navigere, og alle utenom henne dør. Hun blir fengslet og forhørt, og er på grensen til å bryte sammen når hun blir reddet av en pilot ved navn March. March og hans gruppe vil ha henne til å hjelpe til med å knekke monopolet som fins for denne typer romreiser som hun har vært med på. De som styrer monopolet er imidlertid ikke enig i at dette er en god ide, og så er jakten i gang. Underveis får vi innblikk i Jax sin noe spesielle karakter, og ser forholdet mellom henne og de som reddet henne utvikle seg.

Kanskje jeg burde prøve meg på mer sci-fi fremover.. Hum.. Noen som har noen forslag på noe som ikke blir for mye romkrig-aktig?

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 14/03/2009 i Bøker

 

Stikkord: , , ,

Legg igjen en kommentar

 
