RSS

Fantasy-favoritter

15 mar

fantasy-boekerUnder bokanmeldelsen av Witch fire kom en kommentar med spørsmål om hva det beste jeg hadde lest av fantasy var og jeg tenkte jeg skulle prøve å svare på det i en ny post.

Egentlig har jeg en tendens til å falle for deler av forfatterskap, mer enn enkeltbøker. Det beste eksempelet på det er min favoritt fantasy-forfatter: Charles de Lint. Jeg liker spesielt bøkene hans der handlingen foregår i/rundt den fiktive byen Newford. Han skriver urban fantasy, og han gjør det definitivt på en god måte.

Andre fantasy-forfattere/bøker jeg liker godt:

  • Raymond E. Feist – «Magician» – «Silverthorn» – «A darkness at Sethanon» Parallelt med denne går en annen triologi (vel det startet som en triologi om ikke annet) – «Daughter of the Empire», «Servant of the Empire» og «Mistress of the empire».
  • Robert Jordan – «Wheel of Time»-serien. Joda, han skriver langt, har maaange detaljer og et vanvittig stort persongalleri.. men jeg liker ham.
  • Terry Pratchett – De fleste bøkene i Discworld-serien. Sprø humor, men underholdende og spennende.
  • George R. R. Martin – «A Game of Thrones», «A Clash of Kings» og «A Storm of Swords».
  • Joanne Kathleen Rowling – Harry Potter-serien. Joda, den er skrevet for ungdom, men likevel.
  • Det samme gjelder i grunnen for Philip Pullman sin «Dark materials»-serie om Lyra.

Fantasy/hekser:

Fantasy/vampyrer:

  • Laurell K. Hamilton – Sånn omtrent de første 6 bøkene om Anita Blake. Urban fantasy med heltinne/vampyrjager med humoristisk snert. Etter hvert tok serien en annen retning, men nå som hun har kommet til nr 17 begynner den å vise tegn til å være på rett vei igjen (etter min oppfatning).
  • Anne Rice – Serien «The vampire chronicles» og «Mayfair witches»-triologien.
  • Charlaine Harris – Serien om Sookie Stackhouse. Hovedpersonen er tankeleser, men kan ikke lese vampyrer av en eller annen grunn. Det kan jo være forfriskende etter å ha hørt alle mer eller mindre stygge tanker rundt deg i årevis.. (Bøkene er forøvrig betydelig bedre enn TV-serien basert på dem.)

Fantasy/Varulver:

bokstolDet ble visst en del her? Noen av dem minner om hverandre, mens andre absolutt ikke gjør det. Du finner litt tradisjonell fantasy på toppen, siden det var det som det opprinnelig ble spurt etter (tolket jeg det som?), men jeg måtte ha med noen av de andre variantene også.. 🙂 En del av de jeg har nevnt begynner det å bli noen år siden jeg har lest, men.. Hvis jeg leser dem igjen kan jeg jo revurdere lista og se om jeg fortsatt vil ha dem her.

 
6 kommentarer

Skrevet av den 15/03/2009 i Bøker

 

Stikkord: , , ,

6 Svar til “Fantasy-favoritter

  1. knirk

    20/03/2009 at 20:15

    Se der! Så fint at du fulgte opp kommentaren min.
    Jeg har lest Feist, Jordan, Rowling, Pullman og Pratchett.
    Charles de Lint har jeg aldri hørt om engang – takk for tips.
    Feist var lenge favoritten min, men han tålte ikke å bli gjenlest – da syntes jeg plutselig det ikke var så mye å skryte av. Har jeg spurt deg om du har lest Trudi Canavan, Black Magician? Det er en av mine favoritter.

     
  2. Khi

    20/03/2009 at 23:24

    Nei, jeg har ikke lest den enda. Jeg prøvde reservere den på biblioteket, men de hadde mistet sitt eksemplar av bok 1 i serien og ikke somlet seg til å kjøpe inn på nytt enda. :-S Får ta en titt på den på Outland eller’no 🙂

     
  3. HavHeksa

    29/10/2009 at 23:47

    Må bare få lov å anbefale The Last Rune av Mark Anthony. Jeg er nesten ferdig med siste bok, nr 6. Anbefales. Litt hekser, runemagikere, litt vår tid, litt 1800-tallet, hemmelige selskap, og andre verdener.

     
  4. Khi

    30/10/2009 at 16:24

    Pokker, de hadde den ikke på Deichman.
    *bestille innlån* Sånn, da skal jeg teste den serien også. 🙂

     

Legg igjen en kommentar

 
