RSS

«Døren» av Magda Szabó

17 Apr

doeren
I denne boka møter vi en forfatterinne og den gamle hushjelpen Emmerenc. Vi får se hvordan forholdet mellom de to utvikler seg over mange år. Emmerenc ser ut til å ha minst 5 jobber, men nøler aldri med å stille opp for sine nærmeste. Imidlertid slipper hun aldri noen innenfor døren til sitt eget hjem, og holder i steden for hoff ute i bakgården sin når hun får besøk. De to kvinnene er meget ulike og på hvert sitt hvis ganske så sta. De to kommer hverandre nærmere, men begge sliter med å forstå den andre. Forfatterinnen er historiens forteller, og etter hvert som hun forstår – eller tror hun forstår – mer lar hun også leseren ta del i både henens følelser og det hun finner ut.

God bok, men jeg har en liten mistanke om at den egentlig forsøkte fortelle meg en hel del mer enn jeg egentlig fikk med meg. 😉 Tipset om å lese den fant jeg på Trondheim folkebibliotek sine sider.

 
1 kommentar

Skrevet av den 17/04/2009 i Bøker

 

Stikkord: ,

Ett svar til “«Døren» av Magda Szabó

  1. knirk

    17/04/2009 at 23:36

    Først og fremst; gratulerer med en datter! Så veldig hyggelig – den som venter på noe godt osv.
    Jeg har litt samme opplevelse som deg ang. Døren – at det var noe jeg ikke fikk med meg som jeg burde ha fått med meg. Her kan du lese om min opplevelse av boka:
    http://knirk.wordpress.com/2009/03/06/d%c3%b8ren/

     

Legg igjen en kommentar

 
