RSS

Grove, store eplemuffins

18 Aug

eplerForrige uke plukket jeg en del epler sammen med morfar i hagen hans. En del av dem begynt å vise tegn på at det var på tide å bruke dem til noe. Jeg hadde lyst til å lage noe godt, men samtidig noe som jeg ikke ville få dårlig samvittighet av å spise. Det er kanskje en typisk dameting?

Etter å ha googlet etter oppskrift på grove eplemuffins endte jeg opp med å ta en fra Blonde Julie som utgangspunkt. Etter litt modifisering endte jeg med følgende:

1 1/2 dl rapsolje
4 egg
3 dl Lindberg-fruktose (Ikke noe jeg vanligvis har liggende, men syltet bringebær med det forrige uke.)
4 dl skummet kulturmelk
3 dl hvetemel
1 dl grovmalt hvete
6 dl havregryn (av typen små og lettkokte)
3 ts bakepulver (toppede)
6 epler (skrelles og skjæres i i små biter)
4 ts kanel
2 1/2 dl grovhakkede mandler
1 dl kokos
(Neste gang skal jeg legge til 2 dl rosiner også + muligens 1 dl solsikkefrø + kanskje bittelitt perlesukker eller ekstra nøtter på toppen)

Pisk egg og sukker til eggedosis. Rør inn oljen og kulturmelka. Bland det tørre og rør sammen.
Rør forsiktig inn eplebitene etter hvert som du kutter de opp. Ha røra i store muffinsformer.  (Det ble 16 da jeg forsøkte.) Stek dem midt i ovnen på 200 grader i ca. 25 minutt.

Jeg må innrømme at de smaker aller best servert varme sammen med litt vaniljeis.. 🙂

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 18/08/2009 i Oppskrifter

 

Stikkord:

Legg igjen en kommentar

 
