RSS

«The Host» av Stephenie Meyer

02 Sep

hostJeg har ikke funnet så mange sci-fi bøker som jeg har hatt problemer med å legge fra meg, men denne var meget godt skrevet. Jeg syns den var bedre enn «Twilight»-serien, men det kan jo være fordi jeg tydelig merket at den var skrevet for ungdom, mens jeg selv ikke helt er i den kategorien lenger. 😉

Uansett: Jorda, og diverse ukjente planeter, er invadert av en art som kaller seg sjeler. De er små, sølvfargede, larveliknende vesener som bli operert inn i bakhodet på verten. Deretter overtar de kontrollen over vedkommende. De fleste av menneskene er allerede under kontroll.

Vi følger en kvinnelig sjel med som blir kalt Wanderer. Hun er plassert i kvinnen Melanie Stryders kropp, men finner fort ut at hun ikke er alene i hodet. Melanie nekter å la seg blekne bort. Hun har sterke minner om både mannen hun elsker og broren Jamie som hun har tatt seg av tidligere. Disse påvirker etter hvert også Wanderer, og de to legger ut på leting sammen etter et bortgjemt sted som hennes onkel har snakket om.

Hun/de finner opprørerne, men de hater sjelene for det de har gjort. Jeg liker hvordan hun skriver om utviklingen av relasjonene mellom de ulike opprørerne og Wanderer/Wanda/Melanie, og om forskjellene på de to artene.

Boka anbefales! Den er forresten nylig oversatt til norsk, men jeg vet ikke hvordan oversettelsen er i forhold til den engelske versjonen som jeg har lest.

 
1 kommentar

Skrevet av den 02/09/2009 i Bøker

 

Stikkord: , , , ,

Ett svar til “«The Host» av Stephenie Meyer

  1. Ladybug

    22/09/2009 at 15:50

    Dette var min første sci-fi bok og jeg falt helt pladask for den! Har lest at det kanskje blir en oppfølger til The Host forresten.

    Jeg er enig i at The Host er bedre enn Twilight sagaen.

     

Legg igjen en kommentar

 
