RSS

Bruktbutikker

19 Sep

Har jeg nevnt at jeg elsker bruktbutikker? 🙂

I går sullet jeg litt rundt på en stor Fretex-butikk som ligger i nærheten, og endte som vanlig opp med diverse rare greier.

servise1For et par år siden  snublet jeg over en del små, grønne hverdagsglass på et loppemarked i Birkelunden. Både jeg og min kjære har et nostalgisk forhold til akkurat den type glass, siden vi begge har brukt slike når vi var små. En annen fin ting med dem er at ikke ett av dem har gått i stykker på de årene, i motsetning til de 24 Ikea-glassene vi kjøpte (12 store og 12 små) ikke så mye før det. De tålte ikke’no, så vi har under halvparten igjen.

I går snublet jeg over en masse greier i samme grønne serien – 7 dessertskåler (forsåvidt et litt sært antall, men pytt pytt), en stor bolle, et fat med høy kant og 4 små tallerkener. Hurra! 🙂

servise2På samme sted fant jeg samtidig litt flere av de grønne tallerkene vi hadde hjemme da jeg var liten. På den tiden syns jeg de var eksepsjonelt kjipe, og masse greier av den serien havnet på dynga siden fatter ikke trengte dem mer, og jeg ikke ville ha mer enn høyst nødvendig av de med på hybelen når jeg flyttet hjemmefra. Nå har derimot nostalgien seget litt nedover meg (igjen), og jeg syns det var koselig å få med meg litt flere tallerkener og 4 dyptallerkener i tillegg. Smak er en rar sak, og den endrer seg visst med årene. Et kjapt søk viser meg at de er laget av Kåre Berven Fjeldsaa for Stavangerflint. De vi hadde var grønne alt sammen, ikke blandet som de viser bilde av, og jeg må innrømme at den grønnbrune utgaven (som jeg tror det ble laget mest av) definitivt ikke vekker samme interesse. Nå vil jeg bare ha en liten haug av lunch-tallerkenene deres, som har en perfekt størrelse, kanskje noen frokosttallerkener og kanskje muligens en tekanne.. eller hum.. tekanna kan egentlig gjerne være noe annet.. en STOR tekanne som holder godt på varmen. Jaja, alltid noe å se etter en annen gang.

Bruktbutikker og te/kaffe-butikker er morsomme steder å kikke i uansett. Skikkelige loppemarkeder er også morsomme, men samtidig er jeg ikke spesielt glad i å shoppe i kø.. Prisene på klær hos f.eks Fretex har steget litt urealistisk mye syns jeg i grunnen, siden nye klær ser ut til å ha gått en del ned i pris (i hvert fall hos de typiske kjedene som H&M, Cubus, Lindex, etc). Dermed havner mindre bruktklær hjemme hos meg nå enn tidligere. Slitt/nuppete kjole til 50-75, eller ny til 100? Da hjelper det lite at gjenbruk er mer miljøvennlig. En del ting kan dog være både morsommere, betydelig mer unikt og også billigere. Jeg har for eksempel funnet noen morsomme barneklær på loppis/bruktbutikker. De må selvsagt vaskes grundig før de blir tatt i bruk, men det må i grunnen nye klær også før de brukes, så innsatt som en del av dem er med kjemikalier. En liten, fancy body fra Urban Elk måtte for eksempel vaskes hele fire ganger før den sluttet å stinke kjemisal .. og da begynte den allerede å miste endel farge. :-/ Hum.. mistet jeg tråden her nå? Er visst på tide å sove!

 
2 kommentarer

Skrevet av den 19/09/2009 i Diverse, Shopping

 

Stikkord: , , ,

2 Svar til “Bruktbutikker

  1. Brit

    20/09/2009 at 09:00

    Jeg også elsker både bruktbutikker, fretex og loppemarked.Enig med deg at det har blitt dyrere med klær på fretex og jeg har som deg funnet masse bra på loppemarked når det gjelder klær. Med en god vask er de godt brukbar. Men det er ikke alle loppemarkedene som har likegod klæsmarked. De bar hiver alt i en stor haug på et par bord og det er helt umulig å finne noe som helst!! Jeg er med i loppestyre for bygda vår og der har vi satt vår ære i å ha det beste klesloppemarkede. Folk i bygda er kjempe flink til å levere klær de ikke lenger vil ha og likevell veldig brukbart.Vi tjener faktisk mest på klærne i forhold til andre loppemarked som tjener mest på ting ogtang.
    MEN DET JEG SKULLE SKRIVE var TUSEN TAKK FOR HYGGELIG KOMMENTAR PÅ BLOGGEN MIN OG TRIVELIG DU VIL VÆRE MED PÅ MIN JULEGAVEKALENDERLOTTERI:)
    HA en deilig søndag:)

     

Legg igjen en kommentar

 
