RSS

«Arvetanten» av Simonetta Agnello Horn

25 Oct

arvetanten
Dette skulle være den lette boka i boksirkelrunden denne gangen. Etter litt mer møtetidbytting endte vi imidlertid opp med 3 bøker, og «Victoria» av Hamsun var definitivt veldig mye lettere å komme gjennom.

Mesteren & Margarita måtte jeg bare gi opp etter rundt 60 sider.. Onkelen min sier det er den beste boka han har lest, men man trenger kanskje en meget solid dose interesse for historie for å like den?

Uansett, tilbake til «Arvetanten». Jeg begynt med friskt mot på denne, men etter få kapitler var det mye større persongalleri enn jeg hadde håp om å få helt oversikt over. Mange av dem hadde lange, italienske navn på G. Småforvirret og ikke helt grepet ble det til at denne boka stadig ble lagt til side for bøker som grep litt mer tak i meg. Jeg hadde imidlertid bestemt meg for at jeg skulle gjennom denne, og hadde en viss sympati for hovedpersonen, så jeg fikk da til slutt tygd meg gjennom saken.

Handlingen er lagt til Sicilia på 1800-tallet. Vi følger Constanza og hennes familie gjennom kjærlighet og død, opprørstendenser i de lavere klasser, fremvekst av mafiaen og store familiekonflikter.

Moren liker henne ikke, og hun skiller seg utseendemessig ut fra alle andre i familien. Andre i familien viser seg etter hvert å også ha sine tvilsomme historier.

Jeg både liker og misliker denne boka. Historien vekslet mellom å kjede meg og å fenge meg. Så.. hvis du liker herregårdsromaner og håpløs kjærlighet er det kanskje boka for deg. Jeg har ikke noe i mot noen av de to tingene egentlig, men jeg falt ikke for denne likevel..

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 25/10/2009 i Bøker

 

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

 
