RSS

Sikler på fotoskrivere..

31 Oct

Jeg snublet over en test av multifunksjonsskrivere, og det minte meg om at jeg ligger ca 3 1/2 år etter med innliming i fotoalbum.. :-S Huff! Det hadde i grunnen vært litt enklere å få gjort moe med det med egen fotoskriver med god kvalitet.. men.. hvilken skal man i så fall velge tro?

Av de i testen så «Epson Stylus Photo PX710W» og «Canon Pixma MP550 / MP640» mest fristende ut. Men scanne-muligheter er egentlig strengt tatt ikke helt nødvendig.. Nettverk på den er heller ikke viktig i grunnen.  Kjekt å ha, joda, men ikke direkte nødvendig. Utskrift direkte fra kamera/minnekort er nok heller ikke noe jeg kommer til å benytte.

Derimot er det greit å ha en som fungerer fornuftig når det kommer til bruk av blekk. Jeg husker noen printere fra ex-jobben i Trondheim som nektet å skrive ut svart-hvitt hvis den manglet f.eks gult.. Veldig lite hensiktsmessig! Jeg tror det var HP som hadde det irritasjonsmomentet.. men hvordan er Epson og Canon på slikt tro..?

Jeg får grave litt! Noen som har tips å komme med når jeg vil ha en som hovedsaklig skal skrive ut hauger av 10*15, men likevel helst (men ikke nødvendigvis) ha muligheten til å skrive ut  i A4-format en gang iblant? Og hvordan er det egentlig med holdbarheten på hjemmeprintede bilder?  *sukk* Altformye å skulle forholde seg til!

 
4 kommentarer

Skrevet av den 31/10/2009 i Diverse, Shopping

 

Stikkord: , ,

4 Svar til “Sikler på fotoskrivere..

  1. Torben

    01/11/2009 at 09:54

    Hei,

    Etter å ha hatt flere Canon multifunksjonsskrivere de siste årene kan jeg bare si en ting: Stay away!

    Det er et vanlig problem at dysene tetter seg med blekk, og du bruker «halve» blekkpatronen på å forsøke å løsne dette. Inntil du får løst helt opp blir fotoutskrifter helt ubrukelige, og vanlige dokument-/papirutskrifter blir stripete og dårlige de også.

    Dette er et problem som sjelden avdukes i slike tester siden de sjelden har printerne stående lenge nok til at det blir et problem. Dette er sikkert ikke et problem dersom du skriver ut bilder hele tiden, siden dysene da muligens ikke rekker å tettes, men om du innimellom kan ha et par ukers pause mellom ganger du bruker printeren så blir dette fort et problem.

    Om Epson er bedre på dette området aner jeg ikke.

     
  2. Brian H

    01/11/2009 at 10:29

    Kjøpte i vår Epson PX700w altså forløperen til vinner av denne testen. God bildekvalitet og enkel i bruk, om man ikke følger insallasjonsveiledningen. Blekkforbruket er høyt. Veldig høyt. Dette sammen med at dyser også klagger til ganske ofte gjør at jeg intil videre har tatt i bruk min 5 år gamle Canonskriver igjen.
    Vurderer å kjøpe en ny Canon multifunksjon. Min far har en slik, og han er fornøyd med den.

    Enten må Epson halvere prisene på blekk, eller så er Epson vekk.

     
  3. Khi

    01/11/2009 at 23:06

    Isj.. Velvel, jeg får heller ta meg sammen og sende inn en stoooor utskriftsjobb til en fotosjappe en gang jeg plutselig har tid til overs.. om noen år.. :-S

     
  4. HavHeksa

    02/11/2009 at 02:46

    Hvis du i hovedsak skal printe ut bilder 10×15 så vil jeg nok heller anbefale å sende de inn til noen. Printere hjemme er sikkert helt ok, men kvaliteten blir uansett dårligere, og bildene varer ikke så lenge. Dessuten så blir det ikke billigere. I tillegg så leverer mange, om ikke de fleste fotobutikker på timen. Dog vil jeg anbefale at du ber om pris på det kontra å vente et par dager, siste blir billigst. Og det finnes jo sånne steder på nett, bare å overføre bilder og vips så ramler de ned i postkassa ei uke eller to senere 🙂

     

Legg igjen en kommentar

 
