RSS

«Good omens» av Terry Pratchett og Neil Gaiman

20 Jan

Denne boka var jeg helt sikker på at jeg hadde lest, men når jeg først hadde begynt kunne jeg ikke huske noe av handlingen – så etter litt dytting på hjernen endte jeg opp med å konkludere at det var «American Gods» jeg hadde lest en gang for lenge siden. Dermed var det ikke så rart jeg ikke var i stand til å finne den i bokhylla, men måtte låne den også på biblioteket.

Uansett..  Dette er en slags urban fantasy med masse humoristiske innslag. Antikrist skal bli født, og det jobbes for at han skal havne i rett familie når de skravlende satanistnonnene skal forbytte barnet. Vi følger barnets vennegjeng når han vokser opp (selvsagt hos totalt feil familie), engelen Aziraphale og demonen Crowley som etter mange år på jorden er blitt litt vant til å se gjennom fingrene med ting for hverandre,  Anathema Device (etterkommer etter den synske heksa Agnes Nutter) og heksejegeren Newton Pulsifer. Alle etter vennegjengen jobber i grunnen for å hindre jordens undergang. Engel og demon har i grunnen blitt omtrent venner, og har vent seg til å være på jorden. Ingen av dem vil egentlig tilbake der de kom fra, og er ikke heeelt klar for å søke asyl hos den andre siden heller.

Mye spesiell humor, som man er vant til om man har lest Pratchett før.  Morsom!

 
1 kommentar

Skrevet av den 20/01/2010 i Bøker

 

Stikkord: , , , ,

Ett svar til “«Good omens» av Terry Pratchett og Neil Gaiman

  1. Ladybug

    21/01/2010 at 00:02

    Jeg likte ikke denne boken så veldig godt, har fått høre at jeg er humorløs av den grunn :)(tror ikke det stemmer da men).

     

Legg igjen en kommentar

 
