RSS

«Buena Sucia» av Alisa Valdes-Rodriguez

11 Jun

Da denne boka dumpet ned i posten hos meg hadde jeg ikke så veldig høye forventninger – og det var kanskje like greit, for jeg slet hardt med å komme meg gjennom de første 30 sidene. Høylytt mumling over dårlig språk og irriterende halveis-oversettelser fra spansk fikk min kjære til å lure på hvorfor jeg egentlig ville lese den. Jeg syns imidlertid det var litt feigt å gi seg fullt så kjapt, og etter ca 50 sider begynte den å komme seg og ble kjapt en helt vanlig, lettlest, underholdende chick-lit-roman.

Boka er stort sett skrevet i en lett tone, men kommer likevel innom temaer som rasisme, diskriminering av lesbiske og kvinnemishandling. Vi følger en tett damegjeng og hver av dem har sine problemer å stri med.  (Mange ville vel kalt dem en jentegjeng, men for meg blir det litt som når en 40 år gammel mann kaller seg gutt.. Det funker ikke helt for meg. )

De vi følger er:

  • Elisabeth – skap-lesbisk nyhetsoppleser.
  • Amber – talentfull, wannabe rockestjerne som er hektet på aztekere sammen med sin musiker-kjæreste Gato.
  • Lauren – journalist, gift med slubberten Ed.
  • Usnavys – meget Stor dame som aldri vil tilbake til å leve et fattig liv som hun gjorde med sin alenemamma. Holder sin elskede Juan på en armlengdes avstand fordi han er for fattig. (Irriterende navn på dama forresten)
  • Rebecca – eier et magasin, gift med en gørrkjedelig millionær-sønn.
  • Sara – tvillingmor, gift med en en brutal og kontrollerende fyr.

Hvert kapittel innledes av en spalte av Lauren.  Deretter følger kapitlene som vekselvis ses fra hver av damenes syn.

Sånn bortsett fra første kapittel syns jeg boka er helt grei underholdning. Når jeg bare kom bort fra den bråkjekke innledningen med for mange spanske ord kastet inn ble jeg etter hvert interessert i hvordan det gikk med de ulike karakterene. Damene stiller opp for hverandre uansett hva slags trøbbel som truer, og uansett om de er skyld i det selv eller ei.  Alle betyr ikke like mye for hverandre, men slik vil det jo ofte være i en såpass stor gjeng. Etter hvert som ting ordner seg blir det rene feelgood-romanen ut av det. 🙂

 
2 kommentarer

Skrevet av den 11/06/2010 i Bøker

 

Stikkord: , , ,

2 Svar til “«Buena Sucia» av Alisa Valdes-Rodriguez

  1. kristin

    19/07/2010 at 11:30

    Hei! Vi inviterer til bokbloggertreff i august, hyggelig hvis du ville være med! http://bokmerker.org/?p=6944 (Facebookevent her: http://www.facebook.com/#!/event.php?eid=102118659841381&ref=ts)

     
  2. zane beadles

    22/07/2010 at 06:00

    Very good!

     

Legg igjen en kommentar

 
