RSS

Nye matveier

27 Aug

Siden midten av sommerferien har jeg beveget meg i en ny retning matmessig – nærmere bestemt mindre karbohydrater og mer fett. Det kjennes litt uvant, men funker bra.

Pluss:
* Jeg er sjelden sulten lenger.
* Jeg har ikke lyst på snop – det var ikke det at jeg spiste det så mye før heller i grunnen, men nå tenker jeg sjeldnere på det.
* Mer energi.
* Spiser mer variert, spesielt mer variert blant typene grønnsaker jeg spiser. F.eks. Squash, paprika og champignon var ikke noe jeg brukte så veldig mye av før.
* Har ikke sjekket tallene, men tror jeg går ned i vekt.
Minus:
* Litt knotete å finne enkle ting til frokost, og praktiske løsninger for å ta med mat når jeg skal noe.
* Jeg ser for meg at det blir ekstra upraktisk når jeg skal ut og spise eller på besøk. BÅDE ikke hvitløk OG ikke brød/potet/ris/pasta..? På den annen side: hvor ofte er jeg egentlig ute og spiser uansett..? Noe som skjer såpass sjelden er det egentlig liten grunn til å bruke tid på å bekymre seg over. Når det gjelder besøk får jeg heller bare spise så lite av det som jeg kan komme unna med, uten å fornærme verten/vertinnen. Jeg har ikke tenkt å bli fanatisk. 🙂
* Høyere matbudsjett – men med litt mer organisering ordner det seg kanskje.

Uansett.. I dag har jeg testet to oppskrifter som er helt nye for meg:
Den første er «Nannahs supergode knekkebrød», hentet fra lavkarbo.no

    200 g solsikkekjerner
    1dl linfrø(50g)
    1dl sesamfrø(50g
    2,25 dl kli (50g
    2ss fiberhusk(store toppede)
    1/2 ts salt
    litt søtt
    5dl vann (+0.5 for mer smørevillig deig)

    Rør sammen deigen. La den hvile i ti minutter så fiberhusken får svelle og smør så utover bakepapir på to plater og lag ruter i deigen med pizzahjul. (Hun fikk 32, jeg fikk mange små)
    Stek begge platene samtidig i varmluft på 160 grader i 70 min. La platene bytte plass to ganger underveis og snu de samtidig med forsiden inn.

Fiberhusk var ikke noe jeg hadde hørt om før, men en tur innom helsekostbutikk skaffet meg en pakke av det, i tillegg til en pakke Splenda for søtning. Resten hadde jeg i huset fra tidligere brødbaking. Jeg baker forøvrig fortsatt vanlig brød iblant – jeg bare prøver å unngå å spise av det.

Tilbake til knekkebrødene – det gikk greit å røre sammen smørja, og relativt greit å smøre den utover bakepapir med slikkepott og fingre dyppet i vann. Kanskje for greit, for når de var ferdigstekt syns jeg i grunnen de var litt vel tynne og lette å ødelegge. Smaken var helt grei, så jeg prøver nok igjen,men da med tykkere lag med smørje for å få litt mer substans i knekkebrødene og kanskje litt mer salt for litt mer smak.

Det andre jeg prøvde i dag var denne: «God gammeldags 70-talls lørdagspizza», også denne oppskriften fra brukeren Nannah på lavkarbo.no

    3egg
    100g kremost
    60 g solsikkekjerner(finmalte)
    1ss fiberhusk
    1ts JBK
    1ts bakepulver
    en skvett flytende natren
    litt salt

    Topping:
    500g kjøttdeig
    1 liten løk
    1-2 fedd hvitløk
    4-5 små ferske champignoner
    1 liten boks Landlord tomatpuré
    oregano,paprikapulver
    salt og pepper
    Masse revet hvitost

    Stek finhakket løk og sopp i smør. Tilsett kjøttdeigen. Når alt er stekt har du i tomatpuré og lar den brune litt i panna for å bli kvitt råsmaken. Ha i krydder.  Ha eventuelt oppi en skvett vann og la sausen småputre ca ti min. Sett den tilside.

    Kjør deigen sammen i kjøkkenmaskin. Hell den ut på et stekebrett kledt med bakepapir
    og dra den utover til en stor firkant. Stek i 10-15 min på 150g. Ta ut bunnen.
    Fordel kjøttfyllet over og topp med masse revet ost.  Stek videre 10-15 min.
    Avkjøl litt før du deler den opp.

Fyllet var ikke så langt unna det jeg var vant til, med unntak av at jeg har pleid å bruke en boks hermetiske tomater i tillegg. Hvitløken hoppet jeg selvsagt over. Hadde jeg hatt sjalottløk i huset hadde jeg brukt en av dem i stedet.

Deigen derimot var en ny opplevelse. JBK, som viste seg å stå for johannesbrødkjernemel, var også å få tak i på nærmeste helsekostforretning.  Natren hadde jeg ikke, men Splenda funker sikkert greit fant jeg ut. Uansett: smørja ble smurt utover bakepapir, mens jeg stirret litt mistroisk på den blekgule halvtykke massen.  Vel ferdig ble den møtt med glede av minstesnuppa på 1 og 1/2 år (men hun spiser absolutt alt) og stor skepsis av størstesnuppa på nesten 5år («Mamma.. Jeg syns ikke denne smakte godt!»).

Pizza-substituttet ble servert med salat og rømme, og jeg syns den smakte greit, men litt uvant. Jeg savnet litt mer crispy bunn, men kanskje det går bedre hvis jeg steker den enda litt lenger før jeg har på fyllet? Jeg brukte 15 minutt uten fyll og 15 minutt med. Tester 20 +15 neste gang tenker jeg.

Det neste jeg skal prøve ut er et lavkarbo brød. ..om det nå egentlig kan kalles brød uten å ha mel i er jeg ikke helt sikker på, men det får jeg komme tilbake til når jeg har testet og smakt det! 🙂

 
2 kommentarer

Skrevet av den 27/08/2010 i Lavkarbo, Meg, Oppskrifter

 

Stikkord: , ,

2 Svar til “Nye matveier

  1. Adama

    29/08/2010 at 19:32

    Takk for oppskriftene. Knekkebrødet skal prøves. Har sånn halvveis tenkt å begynne med Raw food. Foreløpig bare tenkt, må planlegge nøye når man bor sammen med en beef-eater. Sjekk:http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=8202322693&gclid=COCUyrKb36MCFUkrDgodZS-eIQ

    Lykke til!

     
  2. Khi

    30/08/2010 at 10:24

    Fikk lagt til bilder også i dag.

    Mye av de rå sakene kan vel forresten serveres med kjøtt ved siden av? 🙂

     

Legg igjen en kommentar

 
