RSS

Lavkarbo variant av brød

29 Aug

Nå har jeg også forsøkt meg på å lage lavkarbo «brød».  (Oppskriften skal forøvrig også kunne brukes av de som går på Ketolyse-dietter, men den veien følger ikke jeg.)

Uansett, her er oppskriften jeg forsøkte meg på, lett editert for å passe min arbeidsmetode.
Her følger en utgave av «Karins aller beste brød» – også denne hentet fra lavkarbo.no

    Bland følgende:
    3 ts bakepulver
    3 ts splenda (eller tilsvarende)
    2 ts salt
    2 ts fiber husk (eller psyllium husks.  Fås på helsekost )
    2 ts johannesbrødkjernemel (Fås på helsekost)
    60 g kruskakli
    4 ss glutenmel (Fås også på helsekost)
    En liten håndfull linfrø 

    I tillegg til det, enten
    Alternativ 1:
    75 g valnøtter
    40 g solsikkefrø
    Eller
    Alternativ 2:
    70 g solsikkefrø
    40 g sesamfrø

    Følgende blandes godt med med stavmikser eller noe lignende.
    1 beger cottage cheese
    5 store egg
    ca 1/2 dl olje (Raps, oliven – hva du måtte ønske!)

    Rør deretter inn resten som du har blandet ferdig på forhånd.
    La det stå 10 – 15 min. (Johannesbrødkjernemel/fiberhusk må ha litt tid til å virke.)
    Deretter tar du alt oppi en brødform (ca 1,5 liter) som er foret med bakepapir. Press det ned og glatt godt over overflaten.

    Det viktigste er muligens stekemetoden. Det blir nemlig et brød med skorpe av dette!

    Sett inn brødet på 180 g. La det stå ca 25 min. (Jeg la til 5 minutter etter tips fra andre testere, så dermed 30 min.)
    Skru ned varmen til 150 g. La brødet stå ca 40 min. (+5 minutter til => 45)
    Ta ut brødet, ta det ut av formen og bakepapiret. Legg tilbake i ovnen på rist. Skru opp igjen til 180 g, la stå i 15 – 20 min. (+5 minutt, så 25 til sammen i siste runde.)

    Avkjøl på rist. Når det er helt kaldt skjærer du det i tynne skiver.
    Jeg pleier fryse det i pakker á 3 skiver, alle lagt i en stor pose. Jeg får minst 30 skiver av ett brød. Hele oppskriften inneholder ca 30 g karber enten det er den ene eller den andre varianten. Det betyr så langt jeg har klart å regne ut at det er maks ett gram karber per skive, ca.

Jeg stekte det nederst i ovnen, og det fungerte bra. Jeg var litt skeptisk til om det kom til å smake godt, men jeg ble fornøyd. Eldstesnuppa på snart 5 ville teste. Hun likte første skive. Så fikk hun en vanlig hjemmebakt skive, og deretter fikk hun en ny av denne varianten.. og da var den ikke så god lenger. Kan jo ha litt med hva hun er vant til, men jeg syns nok også at vanlig hjemmelaget brød er bedre.

Menmen, dette var i hvert fall en helt grei brøderstatning som kan duge som avveksling fra hjemmelagede knekkebrød og Fiberrik (med solsikkefrø) fra butikken.

..Jeg er forøvrig litt muggen på Sætre som ikke har klart å levere den til noen av butikkene i området de siste ukene. «Utsolgt fra produksjon» sier de bare.. men de jobber visst med saken. Vi får se.

 
1 kommentar

Skrevet av den 29/08/2010 i Lavkarbo, Oppskrifter

 

Stikkord: , , , ,

Ett svar til “Lavkarbo variant av brød

Legg igjen en kommentar

 
