RSS

Te og sjokolade-kurs

01 Oct

I midten av september var jeg på te- og sjokolade-kurs med Palais des thes og sjokolade-eksperten Sebastien Synnaeve fra Sebastien Bruno.

Jeg hadde vunnet kursdeltagelsen fra bloggeren Lekkermunn og jeg visste vist ikke helt hva jeg skulle på. Jeg trodde det var noe i retning av de deuxchocolatiers vistnok holder, der man lager konfektsjokolade.
Det var det ikke. Det som det viste seg å være var derimot et fint kurs om hvordan ulik te smaker med ulike typer sjokolade, og ellers masse info om te og om hvordan sjokolade produseres.

Sebastien fortalte en hel del om hvordan sjokolade lages, og vi fikk smake på rå kakaobønner. Nammenam!

Deretter fikk vi ulike sjokolade og to ulike teer til hver type sjokolade. Vi begynte med hvit sjokolade og jobbet oss oppover mot deilig mørk 90%.
Hvit sjokolade er fortsatt ikke min favoritt, men forskjellen på «vanlig» og god kvalitet viste seg å være ganske stor – den her var helt klart spiselig! Melkesjokoladen var helt grei, mens de to 70%-sjokoladene og den på 90% var vidunderlig. ❤

Først skulle vi tygge en sjokoladebit og så drikke litt te fra noen søte små glasskopper. Deretter skulle vi ta en ny bit av samme type sjokolade og fikk en annen kopp te til. Deretter sammenliknet vi, og snakket litt om hva de ulike deltagerene syns om kombinasjonene, og hva de syns passet best.

Til slutt fikk vi shoppe litt, og jeg endte opp med en liten plate 90%, en liten plate 70% og en ny pose av «The des Lords».. 🙂

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 01/10/2010 i Diverse

 

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

 
