RSS

Ny variant av pepperkaker

07 des


På søndag bakte jeg og de søte små pepperkaker. Jeg kommer nok til å ta et par av dem i jula, men siden jeg tenkte det var greit å ha et alternativ også forsøkte jeg en vri på standard-oppskriften min fra mamma.

Lavkarbo-varianten ble slik:

2,5 måleskjeer vann

1 dl sukrin

1 stor ss sirup  (Det fins vistnok lavkarbovarianter av dette også, men det hadde ikke jeg)

2/3 ts nellik

1 ts kanel

1 ts ingefær

Dette varmes i en gryte. Deretter tas det av varmen, og så rører man inn:

55 gram meierismør

til det har smeltet.

Når blandingen er passe kald arbeider man inn:

ca 4 dl mandelmel (Fås på helsekostbutikker), blandet med

1/2 ts bakepulver, med litt topp på

Jeg tror den vil ha best av å hvile en stund i kjøleskap, for den var definitivt lettest å behandle når den var litt kald.

Min vanlige pepperkakedeig henger bedre sammen om den blir knadd i varme fingre, det gjør ikke denne!

Kjevle utover, eventuelt med plastfilm over/under, stikk ut med pepperkakeformer, eller bare rull kuler og trykk dem flate.

Det siste alternativet funket best når deigen var minst samarbeidsvillig. :-S

Kakene stekes midt i ovnen på 160 grader i ca 12-14 minutter.  (Legg til ca 5 minutter om du går for sammentrykte kuler.)

På samme måte som vanlige pepperkaker må de bli helt kalde før de blir harde.

Neste gang jeg forsøker skal jeg prøve å få kjevlet deigen tynnere, så kakene blir mer crispy..

Alt

 
4 kommentarer

Skrevet av den 07/12/2010 i Lavkarbo, Oppskrifter

 

Stikkord:

4 Svar til “Ny variant av pepperkaker

  1. ardaiel

    12/12/2010 at 22:30

    Ville bare si grattis med dagen. Det er noe med profilen din på FB så det går ikke an å legge inn kommentar så derfor sier jeg det her 🙂
    Grattis med dagen!

     
  2. Khi/Ingunn

    12/12/2010 at 23:36

    Takk 🙂 Det _går_ ann forresten – den er bare oppdatert til siste versjon der posting er «litt» bortgjemt. Se under bilderekka øverst, der står det «Post» eller’noslikt.. Det burde stått post på veggen!

     
  3. ardaiel

    13/12/2010 at 01:37

    Nei jeg har lett og lett og jeg har kommentert hos andre med den siste versjonen, men jeg finner den ikke på din FB side. Det kan være en bug av noe slag et sted.

     

Legg igjen en kommentar

 
