RSS

«Huset ved moskeen» av Kader Abdolah

22 Jan

Denne leste jeg ferdig for ikke så lenge siden. Den var egentlig ment å bli ferdig til et boksirkel-møte i fjor, men da ble jeg bare halvferdig dessverre.

Uansett: I denne boka følger vi følger storfamilien til Ãqa Djãn. De har i mange generasjoner hatt en sentral posisjon i den iranske byen Sandjãn. Ãqa Djãn er teppehandler og eier basarens eldste forretninglokale., samtidig som han er leder for både moskeen og basaren. Hans fetter er imam i moskeen og storfamilien bor i et hus ved siden av.

Vi får et godt innblikk i familiens liv, og får høre om sterk kjærlighet og brutale svik. Vi får glimt fra motsetninger mellom den tradisjonelle islamske tradisjonen og fremveksten av det moderne Iran. veien bort fra fundamentalisme kommer også frem, og vi ser hvordan familien blir blandet inn i dette – med flere tragedier som følge.

Jeg brukte litt lang tid på å komme gjennom denne boka, men det var mest tilfeldig. Det ble en del andre bøker underveis – ikke fordi den var kjedelig, for det var den ikke – men kanskje jeg leste den på litt feil tidspunkt?

Boka er i hvert fall god, men er nok ikke en pageturner som «krever» at den leses sammenhengende og raskt. Historien tåler avbrudd uten å bli glemt, og det syns jeg er en god ting. 🙂

 
3 kommentarer

Skrevet av den 22/01/2011 i Bøker

 

Stikkord: , , ,

3 Svar til “«Huset ved moskeen» av Kader Abdolah

  1. stine

    23/01/2011 at 18:35

    Jeg likte denne boken kjempegodt! 🙂 Det fikk mitt ensidige syn på den islam til å bli litt mer nyansert, hehe.

     
  2. ardaiel

    23/01/2011 at 21:51

    Jeg fikk den boka i julegave faktisk. Har ikke tatt fatt på den for det er ikke helt min sjanger, men nå vet jeg i hvertfall litt mer til da jeg skal starte på den 🙂

     
  3. sibre

    25/01/2011 at 11:01

    Jeg har også lest denne og likte den veldig godt.

     

Legg igjen en kommentar

 
