RSS

«Madame de Pompadour : intelligens, skjønnhet, makt» av Herman Lindqvist

16 feb

Om en måneds tid skal jeg på 1700-talls laiv, og der skal jeg spille fransk sositetstyv. Det blir gøy! Jeg fikk tips om denne boken for å lese litt om stemningen ved hoffet i Versailles på omtrent rett tidsperiode.

Boka var god, og jeg trivdes overraskende godt med denne lille mursteinen. Det er en fagbok, og det kan jo være et pluss at jeg lærte en hel del nytt om fransk historie. Biografien om  Madame de Pompadour har ikke noe tungt og tørt fagspråk – langt derifra. Boka anbefales definitivt også som underholdningslesning.

Vi følger unge Jeanne Poisson. Hennes mor ble kort tid etter fødselen spådd at datteren skulle bli kongens elskerinne, og hun oppdro henne ut fra det perspektivet. Jeanne var tjuetre år da hun fanget interessen til Frankrikes konge Ludvik den 15nde. Hun ble hans offisielle kongelige elskerinne, og fikk etter hvert en meget sterk maktstilling i Versailles.

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 16/02/2011 i Bøker, Laiv

 

Stikkord: , , ,

Legg igjen en kommentar

 
