RSS

Lavkarbo boller med kardemomme

27 Mar

Jeg tok utgangspunkt i Charlottes oppskrift og lagde kardemommeboller i muffinsform i helgen:

  • 3 egg
  • 0,5 dl Sukrin
  • 0.7 dl Splenda
  • 1,5 dl mandelmel (108 g)
  • 3/4 dl kokosmel (42 g)
  • 1/4 dl Fiberhusk (18g)
  • 2 ts bakepulver
  • 1 ss kardemomme
  • 100 g smeltet smør
  • ca 3,5 dl varmt vann

Sett ovnen på 180 grader.

Pisk sammen egg og sukkererstatninger.

Bland i det tørre når røra er blitt passe eggedosis-aktig. Hell det smeltede smøret i vannet, og bland i.

Jeg brukte små muffinsformer, og fikk 14 stykker. La dem gjerne stå på brettet i 10 minutters tid før du setter dem inn midt i ovnen. Stek i 20-25 minutter. Legg eventuelt et bakepapirark over brettet mot slutten om de ser ut til å nærme seg brent. La avkjøles før du spiser dem.

Erfaringer fra denne gang:

Oisann.. Hvis jeg husker bakepulver neste gang kan det jo hende de hever litt også.. og ja, det blir definitivt en neste gang. 😀

De hadde skikkelig god bollesmak, og i motsetning til hveteboller smakte  de like ferskt og yummy 4 dager etterpå.

Det eneste jeg savnet var en litt mer glatt overflate, men hvis de faktisk får heve neste gang burde det jo hjelpe på. Kanskje pensle de litt med egg vil hjelpe også. Må testes!

Med mer Sukrin i steden for Splenda blir det mye mindre karbohydrater, men familien er ikke så glad i den kjølige ettersmaken; Da jeg prøvde meg på Nannahs bringebærmuffins ville ikke en gang den (vanligvis) altetende 2-åringen smake! :-S

Jeg må nok teste litt mer! 🙂

__________-

Jeg har testet denne en del ganger mer nå.Den er helt klart en favoritt! Det eneste jeg har endret med tiden er å bytte ut 0.7 dl splenda med tilsvarende av annen sukkererstatning, f.eks 0.2 dl splenda og 2 ts flytende natreen. 4 ts flytende natreen, eller passe mengde stevia funker nok også fint.

Jeg har gått over til muffinsformer i silikon (blodrøde, lilla og rosa (det siste etter småjentenes ønske) fra Jernia), og da får jeg 20 stk om jeg lar røra svelle litt før jeg heller i formene. Lar jeg dem stå litt i formene også, rekker de å glattes ut oppå også. De kommer så lett ut av formene når jeg bruker sånne – Jeg elsker dem! 🙂 Vil du ha varierte former fins det masse på ebay.com om du søker etter «silicone molds».

 

 
6 kommentarer

Skrevet av den 27/03/2011 i Lavkarbo, Oppskrifter

 

Stikkord: , , ,

6 Svar til “Lavkarbo boller med kardemomme

  1. Janicke

    28/03/2011 at 10:37

    De høres gode ut 😀

     
  2. Nala

    15/06/2011 at 22:56

    De står i ovnen nå! Gleder meg! 😀

     
  3. Faiza

    01/02/2012 at 17:47

    Takk for oppskriften høres godt ut:-)
    jeg har ikke splenda er det mulig å bake uten splenda ??

    Takk på forhånd.

     
  4. Khi

    15/01/2013 at 14:25

    Jada, bare bruk tilsvarende av annet «juksesukker». 🙂

     

Legg igjen en kommentar

 
