RSS

«The Land of Painted Caves» av Jean M. Auel

13 Apr

Denne boka er den sjette og siste i den serien «Earth’s Children»/»Jordens barn». Jeg leste de første på ungdomsskolen, på norsk, og likte dem. Når jeg leste de på nytt mange år senere fikk jeg ærlig talt vondt av Helge Simonsens oversettelse av de to første.. Språket var dårlig, men fortellingen god, så jeg holdt ut. Jeg har ikke forsøkt de 5 første på engelsk, men har en mistanke om at det nok er en god ide. Jeg fant akkurat ut at nummer 3 ble oversatt av Karin Henderson, mens nummer 4 og 5 var oversatt av Anne-Marie Smith. Jeg må innrømme at jeg trodde at jeg bare vente meg til språket etter hvert, men kanskje ble også oversettelsene bedre lenger ut i serien?

Uansett: Nummer 6 leser jeg på engelsk på min elskede Kindle, og jeg koser meg med den. 🙂  Den norske utgaven er oversatt av Kari og Kjell Risvik. Forhåpentligvis er det en god oversettelse slik at de som ikke vil/kan lese den engelsk får kose seg de også!  🙂

Foreløbig er jeg kommet omtrent halvveis i boka, og jeg gleder meg til å få vite slutten!  Jeg er blant annet nysgjerrig på: Får vi se mer til mamutoiene eller noen fra Aylas gamle klan? Ender Ayla opp som den første Zelandoni som sin mester? Finner ex’en til Jondalar på noe fandenskap mens de er på reise? Finner Ayla ut noe mer om sitt opphav? Dette blir påskekos, men jeg må nok grave frem en krimbok av noe slag også. ..men hvilken?

 
3 kommentarer

Skrevet av den 13/04/2011 i Bøker

 

Stikkord: ,

3 Svar til “«The Land of Painted Caves» av Jean M. Auel

  1. Hege

    13/04/2011 at 18:44

    Fikk boka (på norsk) i forrige uke, men sparer den til påske 🙂 Håper den er bra – har jo vent så lenge på å finne ut hvordan det ender.

     
  2. Ithilme

    20/04/2011 at 21:50

    Venter på boka i posten. Den er et sted i mellom Oslo og Fauske og kjenner jeg posten rett så kan det ta noen dager. Det hjelper ikke på akkurat at det er to helligdager i mellom, men når den endelig kommer blir det endelig noe nytt lesestoff her i huset. En stund siden sist 😀
    (Og da regner jeg ikke med pensumbøkene mine. Pensum teller ikke som nye bøker XD )

     
  3. Anniken Nesje

    03/05/2011 at 17:53

    Jeg ble veldig skuffet over boken. Syns den la opp flere spørsmål enn den gav svar og var veldig mye den ikke gav svar på av ting vi har lurt på gjennom hele serien heller.

    Syns ikke den var avsluttende i det hele tatt, mer som en typisk «må fylle ut en hel bok med etellerannet for å få enda en bok i serien».

    Spent på flere synspunkter!

     

Legg igjen en kommentar

 
