RSS

«Morganville Vampires» 1-10 av Rachel Caine

14 Jun

Det har vært stille her en stund, og imens har jeg tygd meg gjennom bok 1-10 i Morganville Vampires:

1. Glass Houses
2. Dead Girl’s Dance
3. Midnight Alley
4. Feast of Fools
5. Lord of Misrule
6. Carpe Corpus
7. Fade Out
8. Kiss of Death
9. Ghost Town
10. Bite Club

Som du sikkert skjønner liker jeg dem, siden jeg nå har tygd meg gjennom serien i løpet av relativt kort tid. Bøkene har et lett språk, og jeg tror de i utgangspunktet er skrevet for ungdom. De er i hvert fall innmari lettleste, uten at de er dårlige av den grunn. Papirutgavene av bøkene ligger på under 300 sider, og de går stort sett unna i løpet av en kveld eller to.

Hovedpersonen heter Claire Danvers og er en begavet 16-åring som har fått starte på college noen år før tiden. Foreldrene hennes bestemte seg for stedet fordi det var lite og innen akseptabel avstand fra hjemstedet. At byen styres av vampyrer og at noen bøller fra colleget prøver å drepe henne på internathuset kunne jo ikke de vite.. Claire havner relativt raskt sammen med gothjenta Eve og guttene Shane og Michael i et kollektiv. Noe særlig mer kan jeg i grunnen ikke si uten å ødelegge for mye av leseropplevelsen.Vampyrene i byen styres (til dels) av byens grunnlegger, Amelie.

Vi følger firkløveret i alle bøkene, og det skjer stadig nye kriser. Hver bok slutter stort sett med opptakten til en ny krise, slik at leseren får lyst til å få tak i neste bok. Litt ala en såpeopera eller en ukeblad-roman i mange episoder. Uansett: Serien er spennende og jeg fikk stadig lyst til å vite mer om hvordan det går. Jeg liker den! 🙂

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 14/06/2011 i Bøker

 

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

 
