RSS

Lavkarbo muffins med gojibær og sjokolade

26 Jun

I helgen testet jeg en ny oppskrift. Jeg ble kjempefornøyd, 2-åringen spiste litt, mens 5-åringen og min kjære ikke likte dem.

Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften fra bloggen «Et liv på lavkarbo«. Litt mange spesielle ingredienser, men denne gangen hadde jeg endelig alt i huset fra før.

150 gram rom temperert smør
2 ss sukrin (fås på helsekostbutikker)
ca 1/2 til 1  ts steviadråper uten smak (Jeg brukte NuNaturals sin variant «alcohol free stevia»)
1/2 ts vaniljedråper  (kan sløyfes og heller bruke mer vaniljepulver)
6 egg
200 gram philadelfiaost
1 1/2 ts vaniljepulver (fås på helsekostbutikker)
0,5 dl fiberhusk (fås på helsekostbutikker)
55 gram mørk 90%-sjokolade – grovhakkes.
40 gram tørre gojibær – bløtlegges.   (fås på enkelte helsekostbutikker?)
2 dl mandelmel  (fås på helsekostbutikker)
3 ts bakepulver

  • Legg gojibærene i bløt i en skål med vann i omtrent en time.
  • Visp smør, steviadråper og sukrin til en luftig krem.
  • Bland så i egg, et om gangen.
  • Ha i philadelphia-osten. Rør.
  • Rør så inn de andre ingrediensene.
  • Hell ut vannet fra skåla med gojibær og bland dem inn i røra til slutt.
  • Fordel i muffinsformer (helst av silikon) og stek midt i ovnen på 200 grader 15-20 min. I min ovn er 17 minutter passe.

Jeg fikk 25 muffins av denne røra. Det var første gang jeg brukte silikonformer og jeg simpelthen elsker dem! Den eneste feilen de hadde var at jeg bare hadde kjøpt to pakker med 8 i hver (fra Jernia), og dermed måtte jeg bruke litt papirformer også. ..og der sitter de fast. veldig fast. De aller fleste i silikonform gled ut med en gang, mens noen få måtte stå på hodet et minutts tid før muffinsene gled ut av formene. (Gammelt tips fra mamma, funker på brød i vanlige former også, selv om de der må stå litt lengre.)

Uansett: Jeg syns disse var kjempegode, men de er kanskje ikke fullt så populære blant de som ikke går på lavkarbo?

Bildet er tatt i etterkant av en muffins som sto til tining.

Hvis noen vil ha rabattkode til iHerb:  Førstegangsbestillere kan gjerne bruke min kode NEV276 og få 5$ rabatt. Det gir meg 4% shoppe-bonus. Utover det sponser de meg ikke.

 
4 kommentarer

Skrevet av den 26/06/2011 i Lavkarbo, Oppskrifter

 

Stikkord: , ,

4 Svar til “Lavkarbo muffins med gojibær og sjokolade

  1. ninabakke

    21/08/2011 at 22:17

    Det hørtes godt ut 🙂

    Bilder hadde vært spennende i oppskriftene dine 🙂

     
  2. Khi/Ingunn

    23/08/2011 at 12:39

    Beklager, har vært litt sløv med å tømme kameret. Skal bli flinkere :->

     
  3. Khi

    31/08/2011 at 21:19

    Sånn, bilde fikset 🙂

     
  4. Kristine

    14/09/2011 at 13:00

    Mmm, så skikkelig godt ut 😀 Ikke bare muffins, men med sjokolade OG gojibær i tillegg – det kan jo ikke bli annet enn suksess !!

     

Legg igjen en kommentar

 
