RSS

Lavkarbo konfektkake/brownie

14 Aug

Jeg tok utgangspunkt i denne fra LCHF-bloggen, som igjen tok utgangspunkt i en oppskrift fra en annen på lavkarbo.no, som igjen tok utgangspunkt i en oppskrift fra Nigella Lawson.

Siden det etter hvert viste seg at det var en del jeg ikke hadde i skapet, og siden jeg syns søtning med bare sukrin ikke blir optimalt, ble den en del modifisert:

230 g mørk sjokolade (minst 70 %) – Jeg brukte en sukkerfri, mørk Cavalier + en 70% Freia kokesjokolade
225 g meierismør
2 ts vaniljeekstrakt
1/2 dl sterk kaffe
3 egg – vispet
150 g mandelmel
100 g hakkede nøtter i blanding av paranøtter, macademianøtter, mandler og valnøtter (mest fordi jeg bare hadde bittelitt igjen av hver)
Søtning: (Kan byttes mot det du måtte foretrekke av sukrin, stevia-varianter, natreen, splenda – eventuelt 1-2 dl sukker for de som ikke syns karbo-innholdet har noe å si.)
1 dl sukrin
1 teskje flytende natreena
1 teskje flytende stevia med mørk sjokoladesmak (Jeg brukte Now Foods sin Stevia Liquid Extract Dark Chocolate)
1 teskje flytende stevia med sjokolade & bringebær-smak  (Den er utmerket til kaker, grusom til alt annet. Jeg brukte Wisdom sin Chocolate Raspberry-variant)

Sett stekovnen på 175 grader før du begynner. Ta en springkakeform (Jeg brukte en på 24 cm i diameter) og kle den med bakepapir.

Smelt smøret med kaffen i. Bland i sjokoladen. Bruk svak varme og tykkbunnet kjele. Rør iblant, til alt er smeltet.

Ta kjelen av varmen, rør inn vaniljedråper, steviadråper, natreen og sukrin inn i sjokoladerøra og la det avkjøle.

Visp eggene inn i røra. Bland i mandelmelet og valnøtter/hasselnøtter. Hell røra i en springformen.

Stek kaken midt i ovnen i  17-20 minutter. Hold øye med den så den ikke blir for mye stekt. Den skal være klissete og seig om du bruker LCHF-oppskriften Jeg brukte 17 minutter, og den ble klissete, men lite seig. God uansett. 🙂

Tips fra oppskriften jeg tok som utgangspunkt: «Jeg pleier å ta formen ut av ovnen noen ganger mot slutten av steketiden og riste litt på den. Når kaken fortsatt «disser» littegrann i midten, uten at den virker flytende, er den ferdig.» Knekk eventuelt av svovel-enden på en fyrstikk og stikk fyrstikken ned i kaken for å se om det som henger på er helt flytende eller ei. Litt bør henge på, hvis ikke er den gjennomstekt og blitt en vanlig sjokoladekake i stedet for konfektkake/brownies.

La kaka avkjøles helt før du deler den opp i passende deler. Den er innmari mektig, så ikke lag for store biter. 🙂

 

 
2 kommentarer

Skrevet av den 14/08/2011 i Lavkarbo, Oppskrifter

 

Stikkord: , ,

2 Svar til “Lavkarbo konfektkake/brownie

  1. Lila

    21/08/2011 at 21:31

    gratulerer du vant en brødmiks på give away på lilalife. Send meg adressen din på line@holdal.no:)))

     
  2. Khi/Ingunn

    23/08/2011 at 12:39

    Hurra! 😀 Adresse sendt!

     

Legg igjen en kommentar

 
