RSS

«Storm Front» («The Dresden Files», bok 1) av Jim Butcher

23 aug

Jeg hadde fått tips om at jeg burde lese «The Dresden files», men den første boka i serien, «Storm front», hadde på et eller annet vis havnet nederst i en mental liste av «Bøker som muligens bør leses en gang». De neste 12 havner ikke der, men går rettt inn på «skal-lese-snart-lista».

Vi følger Harry Dresden, en wizard som prøver å tjene til livets opphold ved å gjøre bruk av praktisk magi; Blant annet som rådgiver for politiet i Chicago.

Han er en litt anti-helt kan man nok si. Han har ikke spesielt mye flaks, og tar en del sjanser – ikke alltid med like mye hell. Han er flink til å skaffe nye fiender,og ikke fullt så flink til å få nye venner. Hvis man ser en wizard rett i øynene, i denne verdenen, får han se alt om deg – og du får se alt om ham. Ingen av delene er nødvendigvis å anbefale.

Jeg liker måte boka er skrevet på. Litt humor underveis, litt hindringer som ikke automatisk går bort når man veiver litt med tryllestaven, litt hverdagsbekymringer, en bitteliten dæsj romantikk underveis, en del overnaturlig, gode plottlinjer, karakterer jeg kan like. Til sammen utgjør det ei fin smørje som jeg gleder meg til å mumse innpå. Bok 2-13 vil bli lest så snart jeg får tid!

Jeg burde kanskje sagt noe mer spesifikt om bok 1? Mja.. Kanskje? Eller.. neh, Prøv selv! 😀

 

..og hvis dette ble litt usammenhengende skylder jeg på en litt langvarig influensa-aktig tilstand. Jeg har stort sett holdt sengen den siste uka, og har fortsatt ikke sett noen tegn på bedring. :-S

 
2 kommentarer

Skrevet av den 23/08/2011 i Bøker

 

Stikkord: , , , ,

2 Svar til “«Storm Front» («The Dresden Files», bok 1) av Jim Butcher

  1. Mari - Flukten fra virkeligheten

    24/08/2011 at 14:13

    Jeg syntes anmeldelsen din var helt herlig jeg. Selv er jeg veldig glad i Harry Dresden 🙂

     
  2. Line Lorna Tessem

    06/09/2011 at 16:19

    Elsker Harry jeg, lest alle bøkene, og hører til stadighet på audiobook’s’a lest av James Marster (Spike fra «Buffy») som er UTROLIG flink. Nam.

     

Legg igjen en kommentar

 
