RSS

Rå sursøte godterikuler

25 Aug

Jeg fant denne oppskriften på Mjuuugly sin blogg.

Jeg studerte den lenge og vel, bestilte litt flere snodige ting fra iherb («Incabær? Granateplepulver? Uhm.. Javel, jeg vil jo teste den oppskriften!») og gravde frem dadler i et hjørne på den lokale innvandrerbutikken. Vaniljepulver fant jeg på helsekostbutikken.

Deretter fulgte jeg stort sett oppskriften:

♦ 3 dl cashewnøtter (byttet ut med paranøtter i halve oppskriften)
♦ 3 dl incabær.
♦ 8 små dadler uten stein
♦ 1/2 ts vaniljepulver (og har siden klart å miste glasset i gulvet, så nå må jeg ha nytt. Dyyyrt krydder, og dråper funker ikke like bra.)
♦ 1 ss granateplepulver.
♦ Mer granateplepulver til å rulle godterikulene i!

– Bløtlegg nøttene og 1 dl av incabærene i 1-2 timer. Hell ut bløtleggingsvannet.
– Kvern alle ingrediensene (med unntak av granateplepulveret til å rulle kulene i). Jeg stappet alt i kjøkkenmaskina. Litt tungt for den, stakkars. Jeg tok en dæsj vann i til slutt for å få mer fart på sakene.
– Etter en stund henger blandingen sammen. Ikke slutt å kvern før incabærene er ordentlig kvernet.
– Rull til kuler. Trill de du vil spise med det samme i granateplepulver. Resten av kulene legger du i en boks i fryseboksen. De blir ikke harde, så kan spises umiddelbart senere også, dessverre. Trenger egentlig ikke rulle dem i pulver da heller. De er gode uten også. Litt for gode egentlig, for de er nok ikke spesielt lavkarbo egentlig.. Hjalp litt å bytte til paranøtter, men.. De er uansett vemmelig gode! Vanskelig å ligge unna! Forøvrig er det yummy å bare gomle noen incabær uten å gjøre noe mer med dem… Sursøte og vidunderlige!

Ekstra tips og bilder fra fremgangsmåten finner du på siden jeg fant oppskriften på. 🙂

..og jada, burde hatt bilder her også, men vi får se om det kommer etter hvert.

 
3 kommentarer

Skrevet av den 25/08/2011 i Lavkarbo, Oppskrifter

 

3 Svar til “Rå sursøte godterikuler

  1. Elin

    27/08/2011 at 19:59

    Synd slike oppskrifter inneholder fancy greier man ikke får tak i her oppe. 😦

     
  2. Khi/Ingunn

    27/08/2011 at 21:15

    Vet ikke om jeg finner alle disse greiene i Oslo heller da.. iherb.com er min venn – min i utgangspunktet billige, slutty venn, som er litt treg om man ikke betaler litt mer for kjapphet, men læll 😉

     

Legg igjen en kommentar

 
