RSS

«Soulless» (The Parasol Protectorate, bok 1) av Gail Carriger

31 aug

Serien «The parasol protectorate» har jeg hatt liggende en stund nå, og endelig fikk jeg tid til å lese den. Den viste seg å ha en aldeles vidunderlig, humoristisk steampunk-fantasy-alternativ historie-blanding, og jeg finner stadig ord jeg må sjekke hva betyr. Ordbok-funksjonen på Kindle er forøvrig kjekk å ha! ♥

Vi er i ca 1830 i et alternativt London, der vi finner både varulver, vampyrer og spøkelser integrert i samfunnet. Vi følger frøken følger Alexia Tarabotti som er peppermø i den uhyrlige alder av 26 år. Hun er halvt italiensk, en «blåstrømpe» med sterke meninger. Hennes hudfarge og skarpe hjerne (vel, og tunge) er ikke noe som passer helt inn i de fasjonable overklasse-sirkler hun tilhører. I tillegg har hun et mindre kjent «handikapp» til – nemlig at hun mangler sjel. De sjelløse fungerer som et slags motpunkt til de overnaturlige, og om hun tar på en vampyr blir han midlertidig dødelig igjen og huggtennene trekkes automatisk tilbake. Dette viser seg å være hendig når hun blir angrepet. Varulver i ulveform havner som en naken haug på marken og spøkelser kan sendes bort for altid om hun er borti deres levninger.

Forøvrig er Alexia generelt interessert i mat. Hun ser klart viktigheten av at den serveres der den er forventet, og blir skuffet når teen ikke er som den skal. Forøvrig har hun visst samme forhold som meg til østers. Jeg må innrømme at jeg falt for hennes beskrivelse: «Miss Tarabotti, who thought raw oysters bore a remarkable resemblance to nasal excrement, pushed the offensive mollusks away»

Denne serien anbefales absolutt!.. og ha gjerne god te tilgjengelig når du leser den. Jeg ble i hvert fall nødt til å trakte meg noen gode kopper av «The des Lords» fra Le Palais Des Thes Oslo. Nammmm.

Noen interessante ord jeg snublet over i første bok: churlish, frugality, dudgeon, felicitations, jaundiced, perturbation,perturbed, comestibles, acerbic, asinine.

 
2 kommentarer

Skrevet av den 31/08/2011 i Bøker

 

Stikkord: , , , , , , , ,

2 Svar til “«Soulless» (The Parasol Protectorate, bok 1) av Gail Carriger

  1. Hege

    01/09/2011 at 07:58

    Elsker denne serien!!
    Venter på å få bok 4 i posten 🙂

     

Legg igjen en kommentar

 
