RSS

Så suste tiden av gårde igjen

16 Oct

Tiden flyr. Jeg har vært syk – når jeg tilbringer en hel uke i sengen og likevel ikke orker tanken på å fortsette å lese den spennende vampyr-boka på Kindle’n, da er det på tide å lukke øynene og vente til tilstanden går over.
Da den gjorde det valgte jeg i stedet å kaste meg over en liten haug bibliotekbøker som lå og ventet på meg.

Først ut var en ungdomsbok: «Thirteen reasons why» av Jay Asher. Vi følger en gutt som får en skoeske med kassetter i posten, med instruksjoner om å høre på dem. Etter at han har fått skaffet seg en gammel walkman finner vi ut hva som skjedde med jenta som snakker på kassettene. Hun tok livet av seg, og sammen med gutten spinner vi tråden gjennom tiden da problemene hennes startet, og hvordan små ting rullet seg opp og ble for store til å håndtere. Den gjorde vondt å lese, men det var aldri snakk om å legge den vekk.. Jeg vil anbefale den spesielt til lærere som vil gi en bok til en klasse der elevene kan få problematisere hvordan man behandler hverandre, og hva det kan bety å stoppe opp og rekke ut en hjelpende hånd når man ser at noen sliter. Jeg håper alle som leser den vil sitte igjen med en liten følelse av å ønske og prøve å bry seg mer om menneskene i sine omgivelser.

Neste bok ut var noe helt annet. Det ble «Villa Serena» av Domenica De Rosa. Vi følger et par med sine tre barn som har bosatt seg i et gammelt hus i Toscana. Hun lever av å skrive sukkersøte, romantiserende artikler om livet der, mens mannen pendler til England. Ting ble ikke helt som noen av de forventet, og han går fra henne. Vi følger deretter damen videre i Toscana der hun må klare seg på egen hånd med barna når det viser seg at mannen er konkurs. Litt romantikk, litt mysterier, en hel del hverdagsliv. Koselig bok, som jeg likte.

Den etterfølgende boka ble mummitroll-boka «Pappaen og havet» av Tove Jansson. Koselig å lese om kjente skikkelser, som jeg nok undrer meg mye mer over nå, enn da jeg leste bøkene som tenåring. Mummifamilien og venner drar ut med båten og bosetter seg i et fyr på en øde øy. Øya oppfører seg merkelig, og det samme gjør en gammel mann som bor på øya. Dette er nok en av de litt mørkere bøkene om mummitrollet og co. Jeg tror jeg skal se om boksirkel-gjengen vil lese denne etter hvert, for det er en del jeg undrer meg over i den..  Den boka jeg skulle ha lest sammen med dem denne gangen var forøvrig noe helt annet – » Fristerinnen fra Firenze» av Rushdie.. men jeg klarte bare ikke å bli fenget av den, så den ble levert tilbake relativt ulest.

Til slutt leste jeg en ny barnebok av Egil Moe med vakre tegninger av Line Lorna Tessem: «Alle bor i Sungsungsung». Anbefales til alle som har, eller kjenner noen som har, fosterbarn. Ikke for det – Det er en fin bok uansett om man har det eller ei, men den er spesielt relevant for de nevnte gruppene da. 🙂

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 16/10/2011 i Bøker, Diverse, Meg

 

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

 
