RSS

Tur-baking

27 Oct

Jeg skal på laiv og bo på hytte i helgen, og da er det jo greit å ha med seg litt mat når man har et kosthold som avviker litt fra normen.
I løpet av de siste dagene har jeg fikset:

I tillegg tar jeg med brie, spekepølse og smør, så da skal jeg klare meg lenge!

Superduperrundstykkene er det første gang jeg baker. Foreløbig har jeg bare snust på dem, men de ser spennende ut. Mye rart man må ha i skapet for å lage dem, men det begynner jeg jo å ha en del av for tiden.

Siden jeg ikke har bakt dem før kan jeg jo kopiere inn oppskriften hennes, og vise mine endringer og etter hvert hvordan mitt resultat ble seende ut.

1,5 dl varmt vann
1 ss fiberhusk
4 egg
1,5 dl mandler – malte
1,5 dl linfrø
1 dl solsikkekjerner
1 dl sesamfrø
1 dl gresskarkjerner
0,5 dl grovhakkede valnøtter
0,5 – 1 dl hempfrø
0,5 dl gojibær
1 ts bakepulver
litt salt

  • Mal mandler om du allerede ikke har gjort det. Mal gjerne linfrø og mandler sammen. (Jeg brukte grovt mandelmel og droppet å male linfrø. Derimot tok jeg en tung steinmorter og malte hele den tørre blandingen litt før jeg blandet med det våte, for å få det litt mer melaktig og ikke bare en haug med frø.)
  • Hakk valnøttene og mål opp alle ingrediensene.
  • Ha vannet i bakebollen, strø over fiberhusken, rør om med en slikkepott og la den stå å svelle i et minutt.
  • Tilsett eggene i «fiberhusk blandingen» og rør godt.
  • Tilsett alt det tørre litt etter litt.
  • Form til brød eller rundstykker etter ønske. (Jeg valgte rundtykker og fikk 9 i fin størrelse.)
  • Stek på 170 grader i ca 45 minutter om du lager rundstykker og ca. 1 time om du lager brød.

Jada, bilder kommer! 😉

 
2 kommentarer

Skrevet av den 27/10/2011 i Lavkarbo, Oppskrifter

 

Stikkord: , ,

2 Svar til “Tur-baking

  1. Andrea Nornes

    28/10/2011 at 09:42

    De hørtes gode ut! Gleder meg til å se bilde 😀

     
  2. Khi

    24/11/2011 at 11:51

    Uhmuhm.. ja.. der var visst alle spist! ..Bilder neste gang..? *dukk*

     

Legg igjen en kommentar

 
