RSS

Københavntur!

14 Nov

Denne helgen var jeg i København med 3 gode venninner. For omtrent 6 år siden jobbet vi sammen alle 4, men for øyeblikket er det bare en av oss igjen på den gamle arbeidsplassen. Til tross for at jeg har flyttet fra vakre Trondheim har vi klart å holde kontakten litt gående, og det er jeg glad for. 🙂

Jeg kom hjem med mye rart – hovedsaklig julegaver egentlig. Jeg hadde egentlig planer om å komme hjem med en liten haug innsvingede topper for å bytte ut masse gammelt ræl i garderobeskapet, men den gang ei. (Og nei, da snakker jeg ikke om «forrige sesong» eller engang forrige år, om noen mot formodning skulle lure på om jeg tenker å bli seriøs fashion-blogger. Gammelt ræl i dette tilfellet er klær som er enten for store eller utslitt og det må nok snart bli gått gjennom.) Noe så umoderne som innsvinget midje hadde butikkene nesten ikke hørt om en gang. Valget var mellom rett-ned-sekk eller «midje» rett under bysten. Siden midjen min ikke lenger bare er noe som teoretisk sett eksisterer, var ikke de valgene så veldig fristene i grunnen. På flyplassen på vei hjem klarte jeg dog å fremdrive – ved iherdig hjelp av ekspeditøren på Noa Noa – en riktig pen, innsvinget, svart topp. Ikke det mest spennende fargevalget, men greit å ha en uansett. De hadde forøvrig mye pent ellers, men det fikk litt feil passform.

..og når jeg først er inne på emnet passform.. Hva ER greia med å skulle ha så innmari lavt liv på nesten alle dongeribukser for tiden? Jada, jeg er sikkert håpløst umoderne, men jeg vil helst slippe rørleggersprekk om jeg må bøye meg, tenk! Jeg prøvde mye rart i et par butikker, selv om utvalget var definitivt størst blant jeans med lavt liv og tettsittende bukseben (de fikk henge pent i fred for meg), fant jeg likevel litt å prøve etter litt leting og hjelp. Jeg fant til slutt en bukse på Esprit med «Higher raise» og litt tendenser til bootcut. – Yay, en som hverken gir muffintop og/eller klenger seg inntil leggene. Jeg er litt glad for at jeg vet nøyaktig hva jeg vil ha, selv om det er litt styr å finne det.. Som du kanskje ser av bildet har den ikke innmari høyt liv akkurat – men jeg vedder på at det er høyt nok til at om man sammenlikner lengden på glidelåsen med lengden på en del av det andre som hang der, vil man få kanskje dobbelt så lang glidelås på denne. =:-o

*fundere* Kanskje greia for de motebevisste er at man først skal tyne seg ned i bukse med lavt liv og pinetrange legger, og så ta på en overdel i enten sekkefasong (det vil si rett ned) eller med midjen under bysten for å skjule at magen tyter litt ut over den (for) lave linningen og halve rompa titter frem når man for eksempel skal ta på seg skoene? 😀

Tilbake til København-steder jeg vil trekke frem:

  • Restauranten House of Souls i Vestergade 3 – Dette stedet har jeg nevnt en gang før, og de er fortsatt fantastiske. Vidunderlig mat (og jada, de klarte lage mat til meg uten hvitløk denne gangen også – dog etter en liten tankepause) og morsom betjening. Varm og god stemning kombinert med fantastisk mat.. De når toppen av poengskalaen for meg. 🙂 Husk å bestille bord på forhånd!
  • Simply Chocolate – God sjokolade i morsom/kul innpakning. Hyggelig betjening som tydelig hadde skjønt at det var lurt å tilby kundene smaksprøver. Det kunne vi like.. men så endte vi jo opp med litt mer også da. Mange av eskene deres hadde fin innpakning med tekster som «Forget Johnny Depp». De hadde forøvrig en kul, stor sjokolade-julekalender med en konfektbit i hver rute, men jeg fant ut at det ville bli litt for mye å starte hver adventsdag med sjokolade med sukker i.. Dessuten er det ofte rare ting inni slike, og det er slett ikke alt konfekt-fyll jeg er like glad i. Flytende nougat for eksempel. *hutre* Skal jeg skeie ut skal det pinadø være verdt det! ;-D ..men en adventskalender hadde egentlig vært innmari koselig å ha uansett.. Kanskje jeg kan få ungene til å lage en til meg når de blir litt større? Jeg fyller jo tross alt deres med stæsj, siden bestemoren har vært snill og brodert kalendere til dem.Jeg gleder meg forøvrig til å prøve ut Simply Chocolate sin mørke sjokolade med salte mandler i. Den og en gammel favoritt fra Tax-free-butikken, “Trufflina” fra GuyLian, ligger nå i skapet og venter på jul. Før den tid klarer jeg kanskje til og med å somle meg til å lage litt yummy, hjemmelaget, mørk og egentlig til og med ganske sunn sjokolade? ❤
  • Tivoliet i KøbenhavnMed lys overalt er den et vakkert syn en kald november aften. For berg&dalbane-entusiaster som meg er den i tillegg vidunderlig i det henseende at det faktisk ikke er noen kø! Jeg kunne gå omtrent rett på både Dragen, Demonen, Odinexpressen og Himmelskipet! Herlig! ..men jeg anbefaler absolutt varme klær og hansker, for litt kaldt er det jo, spesielt i Himmelskipet. Det hjalp heldigvis med litt varm gløgg etterpå!

..Forøvrig har de en morsom, men litt skummel, greie på torget på Rådhusplassen: Der kan du klikke på en knapp, smile til kamera, og sende et e-post-kort til de adressene du måtte ha lyst til. 🙂

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 14/11/2011 i Meg, Reise, Shopping

 

Stikkord:

Legg igjen en kommentar

 
