RSS

Snop-mekking

23 Nov

I kveld fikk vi endelig knotet oss til å bruke den lille pakken med sjokolade-miks fra Navitas.

Først fordelte vi goji-bær i små konfektformer. Goji-bærene ble nøye testet av de små, og ble godkjent denne gangen. Yay! Forrige gang rynket de på nesa av smaken, men jeg tror den posen var litt tørrere enn de som fulgte med her.

Vi hakket kakaosmøret i biter og smeltet i vannbad. Deretter fikk 6-åringen røre inn kakaopulveret, mens 2-åringen maste om at det var hennes tur.

Så helte vi sjokolade oppå gojibærene, og fant plutselig ut at formene nok var litt små, for vi sto igjen med mer sjokolade igjen i skåla når formene var fulle. To muffinsformer ble redningen. De fikk litt peanøtter og hasselnøtter i bunn, og så gikk resten av sjokoladen oppå der.

Deretter ble brettet satt ut under en skål på verandaen for å stivne, siden fryseboksen var full.

Men de stivnet ute ble de små etter hvert lagt, og jeg gikk i gang med neste prosjekt: En ny runde av rå, sursøte godterikuler. Jeg har vært fysen på dem noen uker nå, men glemte stadig å putte nøtter i vann slik at jeg kunne få kommet i gang.. I dag husket jeg det endelig!

Blenderen min var ikke like lykkelig kan man si.. :-/  Den startet fint, suste noen runder.. og stoppet.. igjen.. Jeg slo den av, helte halvparten over i en skål, forsøkte igjen med diverse metoder – superfort, supersakte, puls.. men nei. Etter hvert ble det relativt hakkete, men langt fra den massen jeg egentlig ville ha. Til slutt kom jeg med noen velvalgte ord mens jeg gravde guggen ut av blenderen og hakket over blandingen noen ganger med skarp kniv for å bli kvitt de største nøttebitene. Miff!

Prøvesmaking viste at mengden med granateplepulver i deigen må (minst) dobles om man bytter ut noe av cashewnøttene med en miks av paranøtter og hasselnøtter, så dermed fikk den en drøy spiseskje ekstra drysset over før jeg begynte å rulle ut kuler. Eller.. vel.. det er mulig jeg gjør noe feil.. men det jeg må gjøre er å først dele massen opp i passende biter, så vaske hendene godt og la litt kaldtvann være igjen på hendene før jeg begynner å rulle. Hvis ikke klisser jeg bare. Med kalde hender og deig som har fått hvile bittelitt går det derimot fint å rulle dem. Er jeg litt klissete etter oppdelingen av deigen blir det bare mer kliss.

Jeg lager ganske små kuler, for av en eller annen grunn syns jeg det smaker litt bedre med to små biter snop enn en stor bit. Det er noe med den lille munnfullen som passer perfekt – og så blir det mindre søl enn om jeg skal ta biter av en stor kule, innbiller jeg meg i hvert fall.

Nå ligger et helt plastinnpakket skjærebrett med små kuler tett i tett i isbit-skuffen øverst i fryseboksen. Dermed kan jeg bare ta en når jeg har lyst på, og rulle i mer granateplepulver i en liten, tett boks jeg har stående til formålet. Ikke trenger de tines heller, for de blir ikke harde av å ligge i fryseren. Nammenam!

Sjokoladen ble forøvrig nydelig syns jeg, da jeg fikk testet den. De søte små må vel kanskje få smake etter hvert de også? 😉   ..ikke for det.. De smakte ganske intenst da skåla med flytende sjokolade ble ansett som for tom til å lage flere konfekter av. De fikk også prøve gleden av å bruke klementin-båter som små slikkepotter for å få med seg de aller siste restene. 😀  (Okay da, bildet ble vel ikke akkurat blant de vakreste jeg har tatt, men denne gangen ble det i hvert fall et bilde!)

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 23/11/2011 i Lavkarbo

 

Stikkord: , , ,

Legg igjen en kommentar

 
