RSS

Pepperkaker, på et vis.. Prøv en annen oppskrift! :-)

13 Dec

To sett pepperkakedeig ble gjort klare i går kveld. Den vanlige etter mammas oppskrift som jeg har vært med på  å lage siden jeg var liten, og lavkarbovarianten jeg jobbet meg frem til i fjor.

Den første gikk som smurt, og er like god som alltid. Den andre derimot.. Uhm.. jeg tenkte som så, at nå skal  jeg bytte ut 3/4 av sukrinen med bjørkesøt, så den får passe søtning uten kald ettersmak. Og så hadde jeg jo yacon-sirup i år, og agave-nektar, så jeg droppet vanlig sirup og tok en ss av hver av disse i stedet. I oppskriften fra i fjor skrev jeg 2.5 måleskjeer med vann.. WTF? Hva slags størrelse av måleskje?! Jeg forsøkte med spiseskje.. og deigen ble flytende. :-/  Siden jeg i utgangspunktet hadde akkurat nok til 4 dl mandelmel i skapet da jeg startet måtte prosjektet settes på pause.

På Life fikk jeg tak i mandelmel (Uffda, 90 for en pose?! Ikke så rart at jeg i utgangspunktet startet å handle mandelmel på iherb, men nå var det da tomt i skapet. Neste gang prøver jeg å lage selv i blenderen.) Tilbake til deigen forsøkte jeg igjen. Etter ca to dl av det mer finmalte mandelmelet ble deigen formbar, om jeg hadde bakepapir under og plastfolie oppå..  Siden kakene ble ganske tykke satset jeg friskt på 14 minutter, ut fra det jeg skrev i fjor.. Tabbe. «..Og endelig så ble en plate brent. Ja dette har vi venta på så leeenge..» spilte fornøyd i hodet mitt.. Velvel, det var nok til en plate til, så jeg forsøkte igjen. Da de hadde passe farge, etter ca 9 minutter, tok jeg de ut. De stivnet etter hvert.. sånn til å begynne med. En times tid etterpå var de mer myke igjen. *sukk*  Og de som ble lett avhengighetsskapende i fjor.. :-/ Nytt forsøk tro? Miff!

..men nå, en uke etter, er det ikke så mange igjen. Til tross for at de var myke, ble de i grunnen gode.. og siden de ikke var «ordntlige» og måtte spares til jul, ble de lovlig snop.. Oops.

Så nå ligger det en ny deig i kjøleskapet og venter. Denne gangen ble det:

Varmes:
1 ss vann
0.7 dl sukrin
0.5 dl bjørkesøt
1 stor ss Agave nektar
1.5 ts kanel
1 ts ingefær med topp
1 ts malt nellik

Has i når blandingen er kjølnet såvidt:
55 g meierismør
Når smøret har smeltet:
1 pose grovt mandelmel fra iherb (Now Foods, Almond Flour (284 g))
1 dl fint mandelmel fra funksjonell mat
1/2 dl kokosmel

Hvordan de blir denne gangen skal jeg komme tilbake til. 🙂

..og så er jeg tilbake igjen.. Skuffa!

Deigen ble stående i kjøleskapet (i boks) et par dager. Den var litt smuldrete, men fikk da kjevlet den ut på et vis. Resultatet ble dog.. uhm.. triste kjeks-aktige kaker med vaaaaag hint av pepperkakesmak. Kan muligens brukes som underlag for ost, men ellers rimelig ubrukelige. Jeg prøvde å se på det som en anledning til å være litt kreativ. Jeg visste jeg hadde noe mørk Cavalier-sjokolade i skapet, og noe sukkerfri melkesjokolade. Da jeg skulle knekke den mørke syns jeg den var så myk og rar.. og fant ut at i stedet for «Dark» sto det «Dark Mocca». Iha.. Uggen sjokolade med snodig fyll. Jeg tok en bit, og tenkte forhåpningsfullt at «Kanskje den smaker bedre smeltet..?»

Det er jo lov å håpe, så jeg smeltet den sammen med den lyse melkesjokoladen som jeg heller ikke likte så godt, stadig med håp om at før eller senere smaker denne blandingen like godt som den ser ut som.. Prøvde etter hvert litt carob-pulver og 2 dråper stevia med mørk sjokoladesmak for å få sterkere kakaosmak. Det hjalp litt, men ikke nok.

«Jaja, jeg prøver likevel. Kanskje det blir bra sammen?» var min noe ulogiske tanke. Dermed ble smakløse trebiter dyppet i snodig sjokoladeblanding, og satt til å stivne i kjøleskapet. Velvel.. Svaret på hvordan det gikk er vel i grunnen gitt..? De smaker fortsatt uggent.:-/ Hvis jeg skulle få noen ekle folk på besøk, som jeg ville bli kvitt fort, kunne jeg jo servert dem disse, men sånne folk kommer jo ikke på besøk hit, så dermed går nok disse kakebitene tur til søppelkassen i stedet.

Jeg tror likevel jeg skal forsøke igjen – med søtere, mykere pepperkaker rullet som kuler, og dyppet i rett type sjokolade. 🙂

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 13/12/2011 i Lavkarbo, Oppskrifter

 

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

 
