RSS

Gratis forhåndseksemplarer av bøker

31 Jan

Her om dagen kom jeg over siden til Cappelen Damm det det sto at de gir bokbloggere bøker for å lese før de kommer ut. Les mer på nettsidene deres om du er interessert og vil melde deg.

Jeg har meldt meg, og sagt fra at jeg kommer til å merke postene om bøkene derfra med at boka er mottatt gratis, og sagt fra at det ikke vil influere hvorvidt anmeldelsen av boka er negativ eller positiv. Forlaget skriver at jeg står helt fritt i min omtale også med hensyn til om og når jeg skulle velge å skrive, og det er jo flott i tilfelle en av bøkene ikke skulle fenge nok til at jeg vil lese den. Om grunnen er at jeg syns den er direkte dårlig skal jeg skrive om den, men hvis det bare er fordi det er en sjanger eller skrivestil jeg ikke liker, så ser jeg ingen grunn til å slakte den av den grunn.

Jeg har allerede mottatt to bøker (på pdf), som umiddelbart ble gjort om til epub i Calibre. (Calibre er et vidunderlig gratis-program for å holde oversikt over dine ebøker + konvertere mellom formater der man ønsker det. Programmet bryter forøvrig ikke DRM-sperringer om det skulle ligge på fila. Da får man ikke konvertert. Det eneste «dumme» med Calibre er at de jobber med den konstant, så jeg har en følelse av at den må oppdateres omtrent hver gang jeg åpner programmet.)

Jeg har såvidt begynt å lese i den ene boka, for å få et innblikk i hva de sender meg. Bøkene jeg har fått er:

  • «Jenta med snø i håret» av Ninni Schulman. Det er en krimbok fra en svensk debutant som visstnok har fått god kritikk i Sverige.  (Edit: den ble jeg visst aldri ferdig med.)
  •  Den andre er «Nattens sirkus» av Erin Morgenstern. Boka ser ut til å være en urban fantasy-preget ungdomsbok ut fra de sidene jeg har lest så langt. Med oppløsningen jeg har valgt har den 288 sider, og jeg har kommet til side 31. (Papirboka har 480 sider.) Foreløbig liker jeg språket, karakterene og handlingene, men jeg kommer tilbake til den når jeg er ferdig. 🙂

 

Kommentar i etterkant, 3 år senere: Dette passet nok ikke så godt for meg. Jeg leser ikke såå mye bøker på norsk, og liker klart best å lese urban fantasy. Ga derfor opp etter et par forsøk.

 
2 kommentarer

Skrevet av den 31/01/2012 i Bøker

 

Stikkord: , ,

2 Svar til “Gratis forhåndseksemplarer av bøker

  1. Bokelskerinnen

    31/01/2012 at 15:07

    Jenta med snø i håret er god. Jeg leste den på svensk i fjor.

     
  2. Elida

    31/01/2012 at 22:33

    Eg og har meldt meg på der, men skal få bøkene i papirform 🙂 Blir spennande!

     

Legg igjen en kommentar

 
