RSS

Altfor gode konfektbiter

14 Feb

Endelig har jeg fått somlet meg til å lage sjokolade HELT fra bunnen av.

Jeg tok utgangspunkt i tips og oppskrifter fra Mjuuuglys blogg.

Her er  min variant:
Stor porsjon rå konfekt med peanøtter, gojibær og halsalt

Følgende smeltes forsiktig i kjele på lavest mulig varme:

200 gram rått kakaosmør
4 store ss fast kokosolje (av typen som smaker kokos, ikke den uten smak.)
2 ss agavesirup

Bland i en skål:
6 ss rått kakaopulver.
4 ss carobpulver
2 ts vaniljepulver
1/2 ts himalayasalt
1 ss agavenectar
1 ts lucuma
Hakk opp en del salte peanøtter.
Ta ca like mye gojibær og skil dem fra hverandre.

Hell pulverblandingen oppi det flytende kakaosmøret. Pisk godt.
Bland så nøtter og gojibær oppi den smeltede sjokoladen.

Hell i små konfekt/isbit-former, eller på bakepapir i bunnen av en brødform eller plastboks. Sett kaldt så de stivner.
Jeg oppbevarer mine i fryseboksen. De kan spises rett fra frysern, og smelter ganske så fort på fingrene dine. Mmmmmm.. Men jeg har lært en ting: Jeg bør lage mindre enn dette av gangen, fordi jeg har litt problemer med å la de hvile i fryseren i fred.. ;-D

Vaniljepulver får du på helsekostbutikk. Det samme gjelder kokosolje, gojibær og det meste annet sært jeg har blandet sammen her.. Du får det sansynligvis billigere på iherb, men om du mangler noe og vil ha sjokolade NÅ så kan det jo bli litt lang ventetid.. 🙂 Hvis du vil se på tips om varianter anbefaler jeg som sagt Mjuuugly sin blogg. Der står det også masse om oppskrifter på ulike typer konfekt og mye annet nyttig. ❤

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 14/02/2012 i Oppskrifter

 

Legg igjen en kommentar

 
