RSS

Nytt etterslep, liste med minianmeldelser

20 Nov

Igjen har jeg kommet «litt» på etterskudd med anmeldelser, så  det får bli en liste med minianmeldelser igjen.. Det er litt snodig i grunnen – Jeg kan fint bruke tid på å glefse i meg bøkene, men for tiden sliter jeg med å bruke 10 minutter etterpå til å skrive hva jeg syns om boka. Menmen, vi får se om det kommer seg igjen til neste år. Forrige gang jeg skrev noe saklig her var visst i.. Oi.. Februar!  Velvel, som sagt satser jeg på å komme sterkere tilbake neste år når det kommer til bokblogginga. Mye av det nedenfor ble lest i påsken og i sommerferien.

* Først ut er: Jane Yellowrock-serien til Faith Hunter. Så langt har jeg gomlet i meg 4 av dem, og venter med glede på neste. Serien kan med andre ord anbefales. Siste jeg leste var nr. 4, «Raven cursed». Den overtok kjapt da jeg var ferdig med Nr. 3: «Mercy Blade». Nr. 1 het «Skinwalker» og nr. 2 var «Blood Cross».    Vi følger hovedpersonen Jane Yellowrock, en hamskifter og vampyrjeger, som stadig blir innblandet i vampyr-politikk. Jeg liker tøffe heltinner og spesielt i urban fantasy-setting. Jeg blir iblant litt sulten av disse bøkene, for siden damen har en heftig forbrenning i forbindelse med hamskiftingen, kommer fortellingen jevnlig innom gode måltider. Anbefales.

* «Eternal Nyte, New beginnings» av- Misty Christensen. Mnja.. Forsåvidt grei underholdning, men litt for lett – selv for meg! 😉

* «The bride wore dark leather» av Simon R. Green – Green skriver videre i samme stil som før. Sci-fi/urban fantasy, absolutt underholdende, og jeg liker spesielt denne serien hans om Nightside.

* «Hunger games» 1-3 av Suzanne Collins.- Flott serie. De fleste har sikkert hørt om akkurat disse bøkene fra før, så de vil jeg ikke bruke tid på nå utover å si at jeg likte dem. Etter hvert somlet jeg meg til å se filmen fra førsteboka også, og jeg syns den var helt ok. Jeg kommer til å se de neste også.

* «Ready player one» av Ernest Cline – Denne tok vi i lesesirkelen. Denne boka var herlig nostalgisk for alle som har tatt i et gammelt pc-spill eller 10 på 80 og 90-tallet. Folk mer eller mindre lever i den virtuelle verdenen Oasis både for å gå på skole og ellers. Når skaperen av Oasis dør legger han opp til en skikkelig jakt på et easteregg, der den som finner premien, ved å skjønne alle hans obskure hint, vinner rettighetene til å styre den videre utviklingen av Oasis. Fart og spenning i god sci-fi-setting på jorda. Denne er forøvrig også utgitt på norsk nå av Vendetta forlag, og det skal visstnok være en god oversettelse ifølge de som har lest den norske utgaven.

* «Drink deep» av Chloe Neill – Bok nr. 5 av Chicagoland vampires. I denne settingen er de fleste vampyrene organisert slik at de tilhører hvert sitt hus/gjeng i byen de har tilhørighet til. Vi følger hovedpersonen Merit, som i bok 1 ble forsøkt drept og mer eller mindre frivillig endte opp som vampyr ved å bli reddet av Ethan, lederen for Cadogan House.  Denne gangen er det ekstra fokus på hekseri, nymfene og en Sirene i spillet rundt Cadogan. Grei bok, litt svakere enn de 4 første.

* «Things I want my daughters to know» av Elisabeth Noble. Familieroman om livet til en dame og familien hennes. Damen har fått kreft og skriver brev til sine fire døtre før hun dør, om ting hun syns den enkelte av dem burde få vite. Fin bok.

* Negotiator trilogy nr 2, «House of cards» og nr 3 «Hands of flame» av C. E. Murphy. Disse to ble spist på rad. vi følger hoverpersonen Magrit Knight og gargoylen Alban. Magrit har havnet i rollen som en slags forhandler mellom de eldre rasene og prøver å stå mellom en sleip forretningsmann og vampyr på den ene siden og en mafiaboss-liknende drage på den andre. kast i tillegg inn en nesten utdødd selfolk-rase, og kaoset er komplett. Jeg kan i grunnen ikke si noe om nr. 3 uten å spoile nr. 2, så jeg stopper her.

* «Enclave» av Ann Aguirre – Dette tror jeg er en ungdomsbok, men den kan fint leses av voksne også, uten at de har noen grunn til å miste interessen av den grunn. Denne sci-fi-boka handler om ei jente som blir utstøtt av sin klan under bakken. De tror alt på bakkenivå er ødelagt, noe som viser seg å være feil. Vi følger hennes farefulle ferd opp mot/på bakkenivå og tilbake igjen.

* «Aftermath» av Ann Aguirre – Vi følger hovedpersonen Sirantha Jax igjen i denne femte boka i serien. Hun skal nå for retten for desertering, massemord og høyforæderi. Det er fortsatt en spennende sci-fi serie.

* «A discovery of witches»  av Debora Harkness – Her finner vi vampyrer og hekser i en fin blanding! Liker den!

* «Little women» av Louisa May Alcott  – Lesesirkel-bok. Fin, men litt irriterende til tider. Grei klassiker å ha lest.

*  «Firespell» Dark Elite nr. 1 av  Chloe Neill.  Enda en ungdomsbok. Denne gangen følger vi en Lilly, ny jente på en internatskole. Der blir hun dratt inn i romvenninnen Scouts jakt på onde vesener under byen.

* «Magic gifts» av Illona Andrews – Kate Daniels er på date med «the beast Lord». Ting går galt, igjen. Andrews skriver fortsatt underholdende.

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 20/11/2012 i Bøker

 

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

 
