RSS

Kindle paperwhite

26 Sep

kindle2a

Jeg trooor jeg har klart å glemme å nevne min ikke-lenger-helt-nye kjærlighet: Kindle paperwhite? ❤  Min kjære dro til England og kom hjem med denne til meg. Han har klar oversikt over fargepreferansene mine også tydeligvis, siden jeg fikk den med et lekkert lilla omslag. Omslaget er også fra Amazon, og den slår av lesebrettet i det jeg klapper det sammen. Perfekt!

Min gamle Kindle med tastatur fungerer fortsatt sånn passelig, men den liker definitivt ikke kulde – Da blir batteriet tomt på null komma niks. Nå ligger den til pynt i et hjørne. Når det ikke er kaldt fungerer den stort sett fint, men det er fortsatt et og annet oppstartsproblkindle2bem ute og går der.

Uansett: Min kjære Sony PRS-T1 som jeg fikk til jul i 2011  (påkledd et pent rødt skinnomslag etter hvert) er fortsatt hyppig i bruk, men nå sjonglerer jeg mellom den og dette nye lille leketøyet.

Jeg er veldig fornøyd med muligheten for å ha bakgrunnsbelysning i mange ulike styrkegrader. Den trenger sjelden å lades, og når den gjør det bare plugger jeg den inn på mobilladeren som heldigvis har samme plugg. Lading via usb virker til å gå betraktelig saktere.

Å bla ved å trykke på skjermen fungerer sånn passe på Sony’en. Det blir oftest til at jeg bruker piltastene i stedet for skjermen når jeg skal bla om til neste side. På Kindle paperwhite derimot er det en fryd å bla. Den skifter kjapt til neste side når jeg prikker på skjermen. Klikker jeg helt lengst til venstre blar den bakover. Klikker jeg helt i toppen av siden kommer toppmenyen opp, og jeg kan gå tilbake til oversikten over bøkene mine, stille fontstørrelse, lysstyrke, handle nye bøker, etc etc. Så langt er jeg kjempefornøyd med den.

Jeg bruker fortsatt gratisprogrammet Calibre til å organisere bøkene mine på pc’en, og syns den fungerer bra til det. Enkelt og greit å konvertere filer til epub til Sony’en og mobi til Kindle. Bøker som har utgått copyright finner du mange steder nå, deriblant på manybooks.net. Det fins mye nesten-gratis på Amazon også etterhvert, men langt fra alt er like bra.. En del debutanter som skriver serier selger førsteboka ekstra billig, så det kan være en grei mulighet for å sjekke ut skrivestilen til noen du kanskje ikke hadde testet ellers. Forøvrig er jeg glad i «Send sample» på Amazon. Da får du de første sidene gratis tilsendt til din Kindle, og kan sjekke ut om du liker boka før du kjøper der.

Ellers bruker jeg fortsatt biblioteket når det kommer til norske bøker. For øyeblikket har jeg hjemme en liten stabel av bøker om vikingtiden til vår eldste datter på snart 8 år, noen billedbøker til 4-åringen og en helt ny urban sci-fi-bok til meg: Torbjørn Øverland Amundsens «Bian Shen». Den siste kommer jeg tilbake til når den er ferdiglest, litt sånn innimellom lesing av «The Raven boys» av Maggie Stiefvater. Den siste så jeg anbefalt på en side for min favoritt Charles de Lint, og han pleier ha gode tips. 🙂

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 26/09/2013 i Bøker, Diverse, Shopping

 

Stikkord: , , , ,

Legg igjen en kommentar

 
