RSS

«The raven boys» og «The dream thieves» av Maggie Stiefvater

01 okt

ravenboysEtter å ha sett et tips om bøkene i serien «Raven cycle» av Maggie Stiefvater bestemte jeg meg for å teste den. Ooog.. Jeg likte de.

Vi følger Blue som bor sammen med sin meget alternative storfamilie som består av henne, moren og diverse tanter og kusiner. Alle i huset, utenom Blue, har på ulike vis parapsykologiske evner som å se fremtiden eller se spøkelser. Til gjengjeld fungerer hun som et slags ekstra-batteri, og andres evner forsterkes når hun er til stede.

En av familiens inntektskilder tar utgangspunkt i at på St.Marks kveld viser de i området som skal dø kommende år seg ved en gammel kirkeruin. Dermed kan de varsle sine klienter som har bedt om denne tjenesten, og sørge for at de tar seg tid til å ordne opp i sine saker før de dør.

Blue har hele sitt liv fått høre en spådom av ulike familiemedlemmer om at hvis hun kysser sin sanne kjærlighet vil han dø. Frem til nå har ikke dette vært et problem, men på årets St. Marks kveld ser Blue plutselig en skikkelse ved kirkeruinen og han snakker direkte til henne, en hendelse som til nå har vært reservert for resten av familien.  Hun finner etter hvert ut at dette er en av guttene hun til vanlig ikke kan fordra: Elever ved Aglion privatskdreamthievesole. De er som oftest referert til som «The raven boys» siden skolen har et emblem med en ravn på som er på skoleuniformen til de som går der. I de to bøkene jeg nå har lest følger vi Blue og 4 av ravneguttenes der de blant annet er på jakt etter den legendarisk skikkelsen Glendower.

Hovedkarakterene  er godt beskrevet, og det er ikke en standard kjærlighetshistorie innvevd i plottet, men derimot mer intrikat enn vanlig. Vi får også innblikk i hverdagslivet til karakterene, og problemer utenom hovedplottet. .. Men nå skal jeg slutte å bable, og heller la deg lese boken på egen hånd om du føler for det. Siden den siste boka ble gitt ut 17. september i år antar jeg det er lenge til neste. :-/

Hun har heldigvis skrevet noen andre bøker tidligere, så jeg tror jeg skal grave meg ned i en av dem med det første. Jeg tror kanskje «Shiver» (Bok 1 av «The Wolves of Mercy Falls») blir den neste, men først skal jeg få lest ferdig den norske ungdomsboka jeg holder på med: «Bian shen». Det blir ofte til at bøkene i papir tar litt lenger tid før jeg får fullført (med unntak av «Odinsbarn» og noen få til), men det er i grunnen mest fordi lesebrettet tar mindre plass i veska, og med det har jeg alltid en backup-bok om jeg skulle bli ferdig på veien og trenge en ny. 🙂

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 01/10/2013 i Bøker

 

Stikkord: , , , , ,

Legg igjen en kommentar

 
