RSS

«Bian Shen» av Torbjørn Øverland Amundsen

08 Oct

Bian-ShenOmtrent siden tidenes morgen har gutten som nå heter Arthur levd gjennom verdenshistorien som et barn. Han blir født, vokser opp, og så på 14årsdagen sin dør han. Så gjentar det seg. Igjen og igjen og igjen.. Han får beholde alle minner og følelser, har et slags evig liv, hvor han aldri er syk, men får aldri bli voksen – Før han nå plutselig i denne gjenfødelsen våkner opp til 14-årsdagen sin, og fortsetter å leve.
Man lærer mye på å leve i noen tusen år, men er han likevel nok forberedt på det som skjer videre?

I de siste årene har mange av Barna holdt sammen i et hemmelig nettverk på Internett, der de hver «runde» logger på når de er store nok til å få grabbet til seg litt internett-tilgang. Et eller flere av barna viser seg å ha til hensikt å bli kvitt livet på jorda. Samtidig har en forsker (Nathaniel) brukt satellitter til å gjøre beregninger i et program han har laget som skulle telle alle menneskene på jorda og han skjønner ingenting når han kun får opp at det er 421, og en av dem gir mye sterkere signal enn alle de andre..

Boka veksler mellom å følge Arthur og Nathaniel i Norge i nåtiden, og å gi korte glimt av minner fra et av Barnas tidligere liv.

Egentlig har jeg lyst til å like denne boka, og den er helt grei.. Men.. Mnja. Den hadde i grunnen litt for lite driv for meg. Jeg hadde ingen problemer med å legge den fra meg underveis. Den var ikke kjedelig slik at jeg fikk lyst til å legge den helt bort, men  den fenget meg bare ikke nok. Kanskje den bare har litt for lite mystiske elementer og litt for mye sci-fi for å fenge akkurat meg? ..men jeg likte Biblioteket da. 😉

Dette er den første boka i en trilogi, og jeg er i grunnen usikker på om jeg kommer til å lese de to neste. Det kan hende jeg gjør det allikevel, men jeg kommer ikke til å gå og vente på de..

 

 

 
1 kommentar

Skrevet av den 08/10/2013 i Bøker

 

Stikkord: , ,

Ett svar til “«Bian Shen» av Torbjørn Øverland Amundsen

Legg igjen en kommentar

 
