RSS

«Labyrinth» av Kate Mosse

29 Oct

labyrinthDenne boka leste jeg for første gang for.. tja.. lenge siden. Jeg tror muligens jeg leste den på norsk, og har også en mistanke om at den er et sted i hylla mi, uten at jeg var i stand til å finne den.. Men uansett. Nå er den på leselista til boksirkelen jeg er med i, og siden jeg innså at jeg husket fint lite av den var det bare å gå i gang. Jeg tror litt av problemet er at den minner meg litt for mye om andre bøker jeg leste i samme periode..

I hodet mitt ble «Labyrinth» og «Sepulchre» av Kate Mosse, «Paktens voktere» og «Sirkelens ende» av Tom Egeland, «Da vinci -koden» av Dan Brown, «The Historian« av Elizabeth Kostova og muligens også «The Thirteenth Tale» av Diane Setterfield til en eneste stor smørje i mitt hode, uten at jeg helt kunne skille elementene fra hverandre nå lenge etter at jeg har lest de.. Det gjorde det litt vanskelig å komme i gang når jeg nå skulle lese den på nytt.

I starten av boka hadde jeg hele tiden følelsen av å ha lest dette før (og det hadde jeg jo forsåvidt) uten å kunne huske hva det handlet om, og uten å bli helt grepet av historien. Først da jeg rundet ca 80-90 sider begynte jeg å bli grepet av historien, men da begynte jeg til gjengjeld å syns at den var spennende igjen.

Vi følger hovedsaklig to historier som etter hvert vikles sammen: Alice i nåtiden og Allais for rundt 800 år siden. Alice er med på en utgraving i Egypt når hun snubler over et gjemt gravkammer. Alle paranoide konspirasjons-forestillinger herfra og ut kan man regne med slår til. 😉 Etter hvert kommer man nærmere innpå de to karakterene og spenningen stiger.

Grei bok, som nok funker best om man ikke leser noe vagt liknende i samme tidsrom!

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 29/10/2013 i Bøker

 

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

 
