RSS

«The Twistrose key» (Vindeltorn) av Tone Almhjell

11 Nov

twistroseDet er blitt en del barnebøker/ungdomsbøker på meg i det siste, mellom boksirkel-bøker og den vanlige dosen med urban fantasy.
Denne gangen har jeg lest «The Twistrose key» av norske Tone Almhjell.

Vi følger unge Lin som sørger over kjæledyret sitt, den lille musa Rufus som pleide tilbringe mye tid i lommen hennes. Når hun finner en nøkkel og en merkelig lås i kjelleren kommer hun seg over til Sylver. Der havner alle dyr som har elsket et menneske når dyret dør. I Sylver får de  menneskestørrelse, går med klær og kan snakke.

Lin viser seg å være en twistrose/vindeltorn, som da er en av få menneskebarn som kan krysse over til den parallelle verdenen Sylver. Lin fikk komme over for å kunne hjelpe til med å finne isprinsen og dermed ha en mulighet for å redde hele Sylver. En liten ekstra hake er dog at hun må klare det i løpet av et døgn..

Boka kommer ut på norsk om noen dager, og jeg tror nok absolutt at min datter på snart 8 år skal få lese den norske utgaven i løpet av neste år. 🙂

Dagbladet sier i sin anmeldelse at dette er en enkeltstående bok, men det syns jeg høres litt merkelig ut. Jeg syns den legger tydelig opp til en fortsettelse med alt det som kan utforskes utenfor murene..? Jeg tror, og håper, at vi får flere eventyr fra denne verdenen fremover. Enten med Rufus og Lin eller et annet radar-par.

Jeg likte den engelske utgaven av boka, og syns forøvrig forsiden var kjempefin. Jeg håper den norske utgaven ikke er en av de bøkene for unge som får det ufine stempelet ’10-12′ på forsiden. Dette fordi merket etter min mening skremmer bort ganske mange unge fra 13 og oppover, og jeg tror en del av dem kunne like denne. Hvor mange 15-åringer ville syns det var greit å bli sett med en ’10-12′-bok i tror du? Jeg husker jeg så en del slike bøker da jeg jobbet på bibliotek. Jeg for min egen del var/er gammel nok til å ikke bry meg om hva andre ser jeg leser, men blir litt annerledes for en del ungdom tror jeg.

 
3 kommentarer

Skrevet av den 11/11/2013 i Bøker

 

Stikkord: , , , ,

3 Svar til “«The Twistrose key» (Vindeltorn) av Tone Almhjell

  1. Frøken Vims

    29/12/2013 at 00:36

    Heldigvis kom ikkje boka med 10-12 år på forsida:) Enig med deg i at eit for tydelig signal om målgruppe kan virke hemmande for andre som kunne blitt interessert i boka. Syns Vindeltorn er eksempel på ei bok med veldig vid målgruppe aldersmessig. Heldigvis er framsida slik at både ungdommer og vaksne kan kjøpe/låne med seg denne boka:)

     

Legg igjen en kommentar

 
