RSS

«The Brief Wondrous Life of Oscar Wao» og «Dear life: Stories»

19 May

Til april hadde vi valgt:

odinsbarn* «The Brief Wondrous Life of Oscar Wao» av Junot Díaz
* «Dear Life: Stories» av Alice Monroe
* «Odinsbarn» av Siri Pettersen

* Odinsbarn har jeg skrevet om før, og jeg elsket den fortsatt i runde nummer to. Jeg gleder meg veldig til den neste som kommer i høst/vinter en gang. 😀

* Dear-Life«Dear life: Stories» av Alice Monroe. Denne novellesamlingen passet fint til å lese en novelle av gangen, sånn innimellom når jeg hadde tid. Du får hverdagslige historier. Jeg mener noen av dem nevner litt av samme steder, men ingen av dem krever at en annen novelle i boka er lest før. Mange av historiene har et snev av håpløshet og melankoli i seg, men underveis kan det dukke opp vakre øyeblikk. Jeg liker måten hennes å skrive på, og måten hun får fortalt så mye med så få ord. Hun kan få stemningen fra en hel roman puttet inn i en liten novelle uten at den føles tung. Jeg vil gjerne lese mer av henne senere.

* brief-wondrousThe Brief Wondrous Life of Oscar Wao» av Junot Díaz.  Så var det denne da.. Jeg begynte entusiastisk i første kapittel med å følge den noe tragiske figuren Oscar. Oscar er en overvektig ghetto-nerd som er overbevist om at han aldri kommer til å ha seg, takket være en forbannelse som følger hans familie.  Så byttet synsvinkelen til hans søster Lola i neste kapittel.. og jeg mistet litt av entusiasmen. Så byttet synsvinkelen til hans mor i kapittelet etter det igjen.. og jeg kom meg gjennom det.. men.. så må jeg bare innrømme at jeg ikke gadd mer.  Jeg brydde meg (såvidt) nok til å google opp en kort oppsummering av boka for å sjekke om den fortsatte på samme viset.. og det gjorde den visst. Andre syns boka er god, men den var visst ikke for meg.

 

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 19/05/2014 i Bøker

 

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

 
