RSS

«Divergent» av Veronica Roth

23 Jun

divergent I denne boka følger vi Beatrice i et fremtidens Chicago hvor samfunnet er delt inn i 5 fraksjoner. Man vokser opp innen en fraksjon, og når man fyller 16 går man gjennom en prøve som sier hvilken fraksjon man ville passe til. Dagen etter må man så velge hvilken fraksjon man vil være i. De to trenger ikke være den samme.

De fem er:

  • Abnegation – de uselviske som gjør alt for å hjelpe andre.
  • Candor – som alltid skal snakke sant.
  • Amity – de fredsommelige som vil leve i harmonisk pakt med jorden.
  • Erudite – som ønsker å samle mest mulig kunnskap.
  • Dauntless – som vil utforske sin egen frykt og lære seg å bekjempe den.
  • I tillegg får vi de uten fraksjon. Man kan nekte å velge en, og selv når man har valgt en fraksjon må denne godkjenne deg. Når man har valgt er det ingen vei tilbake.

Beatrice, eller Tris som hun senere velger som sitt nye navn, er en av de få som testen viser kan passe i flere av fraksjonene. Dette er veldig uvanlig, og hun får beskjed om å ikke nevne det med et ord, noensinne. Hun er det de kaller en Divergent, en som avviker fra de andre.

Resten.. kan du lese selv!

Boka gir meg assosiasjoner til både triologien «The hunger games» av Suzanne Collins, sci-fi-ungdomsserien til Ann Aguirre («Enclave», «Outpost» og «Horde») og serien fra Scott Westerfeld  om «Uglies», «Pretties», «Specials» og «Extras».

Den første boka har jeg fornøyd lest mens jeg prøvde å ikke høre ropene fra hundrevis av barn på Leo’s lekeland. (Det gikk fint!) Jeg slukte boka på omtrent 4 timer, med noen få avbrudd. Jeg hadde lånt boka på biblioteket, men hadde med min kjære ebokleser i tilfelle den ikke skulle falle i smak. Backupløsningen fikk ligge i fred i veska gitt. 🙂

Dette er en sci-fi bok som som jeg syns passer for de fra ca 14 år og oppover.

Ventetiden på bok nummer to («Insurgent»)  var noen måneder, så regner med den neste blir på ebok i stedet. Jeg ser frem til den med litt blandede følelser, siden jeg nettopp kom over en total slakt av den.. Oops. Vi får se!

 

 

 

 

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 23/06/2014 i Bøker

 

Stikkord: , , , ,

Legg igjen en kommentar

 
